Nowa szkoła przy ul. Świderskiej na Tarchominie. Jaka będzie?

Dobra wiadomość dla mieszkańców Tarchomina – budowa szkoły przy ul. Świderskiej nabiera realnych kształtów. Właśnie ogłoszony został konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej placówki. Zgłosiło się aż 35 pracowni i projektantów, więc wszystko wskazuje na to, że będzie w czym wybierać.

Wizualizacja koncepcji (jeszcze sprzed konkursu), źródło: UD

Zielona szkoła (to podstawowe założenie, bo ma być proekologiczna), będzie miała 36 oddziałów łącznie dla 900 uczniów (w tym 32 klasy I-VIII i 4 „zerówki” oraz oddział integracyjny). Planowany jest zespół boisk, plac zabaw, parking i teren zieleni.

Teraz architekci mają czas na projektowanie, a następnie sąd konkursowy dokona wyboru najlepszej pracy. Jej autorzy, oprócz nagrody w wysokości 40 tys. zł, otrzymają zaproszenie do negocjacji w trybie z wolnej ręki na opracowanie dokumentacji i uzyskanie pozwolenia na budowę.

W następnym kroku zostanie wybrany wykonawca prac, który zrealizuje inwestycję. Jak podkreśla białołęcki urząd, celem konkursu jest stworzenie najlepszej koncepcji architektonicznej szkoły, która powinna być zapraszająca i zaprojektowana tak, aby pobudzać wyobraźnię dzieci, a także uwzględniać rozwiązania proekologiczne. Wnętrza powinny być odpowiednio wyciszone, a ciągi komunikacyjne stwarzać warunki zarówno do spędzania czasu w większych grupach, jak i odseparowania się od tłumu. W centralnym punkcie szkoły ma być zlokalizowany wewnętrzny plac rekreacyjny. Szkoła powinna być tak zaprojektowana, aby dawała możliwości wykorzystania części budynku oraz terenów zewnętrznych na rzecz lokalnej społeczności po godzinach pracy placówki.

Przyszła szkoła położona jest w bezpośrednim sąsiedztwie wałów wiślanych, więc aranżacja terenu wokół budynku ma się wpisywać w naturalny charakter okolicy. Dlatego już na etapie wydanej w 2018 r. decyzji lokalizacyjnej teren szkoły został podzielony na dwie części. Przy samej ulicy Świderskiej ma się znaleźć budynek, a za nim – otwierające się na zieleń tereny sportowo-rekreacyjne, dla których ustalono aż 70-procentową minimalną powierzchnię biologicznie czynną.

Decyzja obliguje również do zachowania drzew o wysokich walorach przyrodniczych, a wśród wytycznych konkursowych znalazł się szereg ekologicznych rozwiązań.

Założenia projektu szkoły zawierają między innymi „Zielone klasy” – umożliwiające przeprowadzanie lekcji na dworze, „strefę różnorodności biologicznej” o funkcji edukacyjnej, czy „strefę ciszy”, gdzie dzieci będą mogły odpocząć od hałasu. Rekomendowane jest wprowadzenie do koncepcji elementów edukacyjnych z różnych dziedzin wiedzy, np. tabliczek z nazwami roślin, lapidarium, sylwetek dziko żyjących zwierząt czy ogrodu z roślinami jadalnymi – wyposażonego w kompostowniki, miejsce do składowania narzędzi ogrodniczych czy ujęcie wody do podlewania roślin. Wskazane jest także zaprojektowanie szklarni, ławeczek i stołów np. do pracy czy przygotowywania rozsad.

Projektanci mają miesiąc na przygotowanie swoich propozycji.