Nowa zajezdnia tramwajowa Annopol na Białołęce – znamy wykonawcę projektu
Foto: Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie wybrały już wykonawcę nowej zajezdni tramwajowej, która powstanie na Białołęce. Kompleks pomieści aż 150 pojazdów. Ma być najnowocześniejszy w Polsce oraz przyjazny środowisku. Budowa zajezdni Annopol potrwa 26 miesięcy, pierwsze prace rozpocząć mają się już w styczniu przyszłego roku.
W przetargu na budowę zajezdni tramwajowej na Annopolu wzięły udział 4 firmy, których oferty opiewały na kwoty od 805,4 miliona złotych do 1,344 miliarda złotych brutto. Ostatecznie na wykonawcę nowej inwestycji wybrano konsorcjum dwóch firm: krakowskiej ZUE SA i tureckiej Yörük Yapı Inşaat A.Ş., które wykona zadanie za 655,1 milionów złotych brutto.
Nowa zajezdnia tramwajowa – nowoczesna i ekologiczna!
Nowa zajezdnia tramwajowa Annopol znajdować się będzie przy ulicy Annopol. Mniej więcej w połowie drogi między istniejącymi obecnie pętlami „Annopol” i „Żerań Wschodni”. Obiekt rozciągać się będzie na powierzchni blisko 12 hektarów i da schronienie 150 tramwajom. Długość wszystkich torów w tym miejscu przekroczy 14 kilometrów. Prócz miejsc postojowych kompleks obejmie również lakiernię, myjnię i tokarkę podtorową.
Obiekt ma być niemal całkowicie zautomatyzowany. Sterowanie zwrotnicami i semaforami, myjnią, stanowiskami diagnostycznym. stanowiskami obsługowymi oraz urządzeniami serwisowymi – takich jak dystrybutory płynów, olejów i piasku – zarządzać będzie komputer bez udziału motorniczych. System zastąpi człowieka między innymi w wyznaczaniu trasy i miejsc postojowych. Wybierze dla tramwaju odpowiedni scenariusz ruchowy i pomoże zdecydować, czy musi być odstawiony do przeglądu i poddany szlifowaniu kół, naprawie, itd.
Foto: Tramwaje Warszawskie
Według szacunkowych obliczeń zautomatyzowanie zajezdni tramwajowej na Annopolu pozwoli zaoszczędzić około 10 milionów złotych w ciągu 10 lat. Oszczędzać energię będzie można także dzięki temu, że obiekt będzie wyposażony w 100 zwrotnic, z czego ponad 70% automatycznych. Dzięki temu tramwaje będą jechały z jednostajną prędkością bez zatrzymań, a najwięcej energii silniki tramwajów zużywają podczas ruszania.
System sterowania zajezdnią Annopol kosztować ma 12 mln 239 tysięcy złotych i zostanie wdrożony w 2023 roku. Jego twórcą będzie firma PSI Polska.
Projektanci nowej zajezdni tramwajowej Annopol na Białołęce przewidzieli montaż odnawialnych źródeł energii – pomp ciepła i ogniw słonecznych – oraz zbiorników do magazynowania wody, która wykorzystywana będzie w toaletach, do podlewania zieleni na terenie obiektu oraz do czyszczenia pojazdów. Dzięki temu nowa zajezdnia tramwajowa na Białołęce, jako pierwsza w Polsce, ma być nie tylko nowoczesna, ale też proekologiczna.
Zajezdnia Annopol obsługiwać ma między innymi nowe niskopodłogowe tramwaje Hyundai zakupione przez przez Warszawę w Korei Południowej.
Źródło: TVN Warszawa, Tramwaje Warszawskie, Transport Publiczny
Foto: Tramwaje Warszawskie