Nowa zajezdnia tramwajowa na Annopolu – zielona i inteligentna
W zajezdni na Annopolu, która zostanie oddana do użytku na początku 2024 roku, trwają prace budowlane. Będzie to najnowocześniejsza i najbardziej zielona zajezdnia tramwajowa w Polsce. W wyposażonym w inteligentny system sterowania obiekcie serwisowanych będzie 150 niskopodłogowych tramwajów, co pozwoli na lepsze skomunikowanie prawobrzeżnej Warszawy z pozostałą częścią miasta.
To piąta zajezdnia tramwajowa w stolicy i pierwsza zbudowana od 1963 r., kiedy otwarta została zajezdnia „Żoliborz” na warszawskich Bielanach. Zajmie powierzchnię niemal 12 hektarów, a długość wszystkich torów w zajezdni, po których będą się poruszać serwisowane tramwaje, wyniesie ponad 14 km.
Inwestycja wpisuje się w rozbudowę warszawskiej sieci tramwajowej – wkrótce przybędą w stolicy nowe trasy do Wilanowa i wzdłuż ul. Kasprzaka. Przygotowywana jest także budowa kolejnych linii: do dworca Warszawa Zachodnia, na Gocław i wzdłuż ul. Modlińskiej. W zajezdni na Annopolu serwisowane będą składy, które obsłużą również planowane trasy.
Zielona i ekologiczna
Na terenie zajezdni stanie łącznie 14 budynków. Trzy z nich będą przeznaczone dla tramwajów: hala remontowa, hala obsługi technicznej i hala postojowa. Znajdą się tu stanowiska diagnostyczne, lakiernia, myjnie oraz tokarka podtorowa do regeneracji kół, dzięki której tramwaje nie hałasują na warszawskich torowiskach. Reszta zabudowań to pomieszczenia biurowe, techniczne i socjalne.
Obiekt wykorzystywał będzie proekologiczne rozwiązania. Zajezdnia na Annopolu, jako pierwsza w Polsce, zasilana będzie w dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Powstaną pompy ciepła i ogniwa słoneczne. W specjalnych zbiornikach będzie gromadzona deszczówka, która zostanie wykorzystana do celów gospodarczych – spłukiwania toalet, mycia pojazdów oraz podlewania zieleni. Woda opadowa z dachów budynków trafi do podziemnych zbiorników.
Nie zabraknie również zieleni. Powierzchnia zajmowana przez rośliny wyniesie ok. 20 proc. terenu zajezdni. Będzie to m.in. roślinność na budynkach i na ekranach akustycznych oraz zielone torowiska.
Cyfrowa rewolucja
Zajezdnia na Annopolu otrzyma system informatyczny, który zautomatyzuje wiele czynności wykonywanych dotychczas ręcznie przez pracowników. System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na który ma wjechać. Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez udziału motorniczych. Do systemu podłączona zostanie także myjnia i stanowiska diagnostyczne. W nowej zajezdni pracownicy zajmujący się serwisowaniem tramwajów będą używali w tym celu tabletów i smartfonów.
Oszczędności przede wszystkim
Automatyczna zajezdnia oznacza oszczędności. W Annopolu powstanie 100 zwrotnic, z czego ponad 70 proc. z nich będzie przekładane automatycznie przez system. Dzięki temu tramwaje będą jechały z jednostajna prędkością bez zatrzymań, co pozwoli zaoszczędzić energię elektryczną podczas ruszania wagonów (silniki elektryczne zużywają wtedy najwięcej energii). Automatyka oszczędzi też czas pracowników – ręczne przekładanie zwrotnic w takiej zajezdni mogłoby zająć każdego dnia blisko 7 godzin pracy.
Całkowity koszt budowy zajezdni wyniesie 655,1 mln zł brutto. Inwestycja zyskała dofinansowanie ze środków unijnych.
„Budowa zajezdni Annopol” dotyczy projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Nr projektu: POIS.06.01.00-00-0033/16 „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” w ramach działania 6.1. Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, Oś priorytetowa VI: Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
/um, wizualizacje Tramwaje Warszawskie/