Nowe stacje III linii metra – wiemy już, gdzie mają powstać!
Trwają wstępne prace nad projektem III linii metra w Warszawie. Zaplanowano już lokalizację sześciu stacji. Mają być nowoczesne, ładne i ekologiczne. Ogłoszenie przetargu na realizację zaplanowano na 2023 rok.
Rośliny na wejściach do metra
III linia warszawskiego metra ma mieć długość 8,1 km i zaczynać się na istniejącej już stacji „Stadion Narodowy”. W pierwszym etapie budowy powstać ma sześć stacji, w tym dwie węzłowe i cztery poboczne: „Dworzec Wschodni”, „Mińska”, „Rondo Wiatraczna”, „Ostrobramska”, „Jana Nowaka-Jeziorańskiego” oraz „Gocław”. W planach jest również wybudowanie odgałęzienia, które prowadzić będzie do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.
Zgodnie ze wstępnymi założeniami stacje III linii metra mają być nowoczesne i proekologiczne, między innymi poprzez umieszczenia roślinności na zadaszeniach wyjść. Powtarzalne elementy architektury mają obniżyć koszty budowy.
Mamy już projekt koncepcyjny, raport wstępny pierwszego odcinka. A projektanci niebawem przystąpią do kolejnych prac, ustalania stref wpływu obiektów metra na budynki i oceny stanu technicznego budynków w strefie budowy. Całość tych prac zakończy się w połowie 2023 roku tak, aby w II kwartale można już było ogłosić przetarg na jego realizację – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. – Linia będzie projektowana w duchu najnowszych rozwiązań proekologicznych przy możliwie maksymalnym obniżeniu kosztów. Oznacza to roślinność na zadaszeniach wyjść ze stacji i zastosowanie powtarzalnych elementów architektury. Nacisk zostanie położony na jakość w najbliższym otoczeniu stacji. Będzie dużo stojaków rowerowych, a przeszklenia wiat będą jak najmniej ingerowały w zabytkowe otoczenie stacji.
Nowe stacje warszawskiego metra
Zaplanowano już lokalizację sześciu stacji projektowanej III linii metra oraz prowadzących do nich wejść.
Stacja „Dworzec Wschodni” – powstanie w przy ulicy Kijowskiej na Pradze Północ tuż przy budynku Dworca Warszawa Wschodnia. Plan zakłada, że będzie miała ona aż trzy kondygnacje podziemne oraz jedną nadziemną.
Stacja „Mińska” – zlokalizowana ma być pod ulicą Podskarbińską, pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Mińską i Stanisławowską na Pradze Południe, obok toru kolarskiego „Nowe Dynasy” i Stadionu Podskarbińska. Wejścia mają znajdować się bardzo blisko peronu – wyjątkiem jest jedno z dwóch zaplanowanych wejść od strony północnej, które ma zapewnić podziemny ciąg komunikacyjny pod ulicą Mińską.
Stacja „Rondo Wiatraczna” – według planu powstać ma pod wschodnią częścią Ronda Wiatraczna i dalej wzdłuż pod ulicą Grochowską na Pradze Południe. Ma mieć aż cztery kondygnacje podziemne. W przypadku tej stacji z pewnością sporym wyzwaniem jest zaplanowanie wejść. Jest to bowiem obszar w pełni zurbanizowany Na terenie ronda znajdują się tory tramwajowe, przystanki, przejścia dla pieszych.
Stacja „Ostrobramska” – znajdzie się pod skrzyżowaniem ulicy Ostrobramskiej z ulicami Zamieniecką i gen. Augusta Emila Fieldorfa – „Nila” na Pradze Południe. Plany zakładają, że składać się będzie z trzech kondygnacji podziemnych, a prowadzić do niej będzie pięć wejść.
Stacja „Jana Nowaka-Jeziorańskiego” – zgodnie z założeniem znajdzie się pod ulicą gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila” na Pradze Południe, między skrzyżowaniem ulic Fieldorfa i Jeziorańskiego oraz skrzyżowaniem ulic Fieldorfa i Jerzego Bukowskiego / gen Leopolda Okulickiego. Stację projektuje się jako obiekt o trzech kondygnacjach podziemnych.
Stacja „Gocław” – powstanie pod ulicą gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila” na Pradze Południe, za skrzyżowaniem ulic Fieldorfa i Bora-Komorowskiego. Według założeń ma składać się z trzech kondygnacji podziemnych i posiadać co najmniej cztery wejścia (opcjonalnie będzie ich sześć). /jn/
Źródło i zdjęcie: Urząd m.st. Warszawy