Nowy rok szkolny – nowe wyzwania
Czy szkoły są gotowe na wprowadzane zmiany i nowe wyzwania programowe?
– Dzielnica Wawer jest w pełni przygotowana na nowe wyzwania programowe w roku szkolnym 2024/2025. Przeprowadzono odpowiednie szkolenia dla nauczycieli, a programy nauczania zostały dostosowane do obowiązujących przepisów – powiedział „Mieszkańcowi” Piotr Jaszczuk z Urzędu Dzielnicy Wawer.
Gotowość na zmiany potwierdza także Urząd Dzielnicy Rembertów, Wesoła oraz Białołęka. Na Pradze-Południe nie ma sygnałów ze szkół o problemach innych niż braki nauczycieli i specjalistów. Dzielnica Targówek zmiany przyjęła ze spokojem, informując, że rozumie konieczność wprowadzenia nowoczesnych rozwiązań w edukacji. Jeśli chodzi Pragę-Północ to Urząd jeszcze nie dysponował szczegółowymi danymi, żeby udzielić nam odpowiedzi.
Czy występują braki kadrowe?
– W Wawrze nie występują znaczące braki kadrowe. Nauczyciele są sukcesywnie zatrudniani, aby zapewnić odpowiednią jakość nauczania i realizację programów – powiedział Piotr Jaszczuk. Podobna sytuacja występuje w Rembertowie.
Jak wygląda sytuacja na Pradze-Południe?
– Z informacji od dyrektorów wynika, że w szkołach brakuje nauczycieli. Nie mamy jeszcze danych, jaki jest rząd wielkości, gdyż szkoły są w trakcie przygotowania arkusza organizacji na rok szkolny 2024/2025 – poinformował nas Andrzej Opala, rzecznik prasowy dzielnicy.
Z kolei na Białołęce, ze względu na dynamiczny rozwój dzielnicy, stale wzrasta liczba uczniów, zwłaszcza tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dzieci uchodźców.
– (…) Dlatego pomimo przyjmowania kolejnych osób do pracy liczba wakatów w poszczególnych placówkach jest zmienna w nieprzewidywalny sposób. (…) – powiedziała „Mieszkańcowi” Marzena Gawkowska, rzecznik prasowy Białołęckiego Ratusza.
Na Targówku również wzrasta liczba uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej i terapeutycznej.
– (…) Dyrektorzy starają się uzupełniać braki kadrowe. (…)Wielu nauczycieli realizuje godziny ponadwymiarowe do 1,5 etatu. Z naszego rozeznania wynika, że najczęściej brakuje nauczycieli chemii, fizyki, matematyki, języków obcych, języka polskiego i pedagogów współorganizujących proces kształcenia. W przedszkolach brakuje nauczycieli wychowania przedszkolnego – powiedziała nam „Monika Lewandowska z Urzędu Dzielnicy Targówek.
– W dalszym ciągu prowadzone są rekrutacje nauczycieli – poinformował Aleksander Graniewski z UD Wesoła.
Czy szkoły są przygotowane na naukę dzieci z Ukrainy w polskim systemie nauczania?
Szkoły wawerskie, co potwierdza Piotr Jaszczuk z UD Wawer, są przygotowane na przyjęcie uczniów z Ukrainy. Jednak ich liczba jest trudna do przewidzenia i stanowi to wyzwanie na poziomie całej Warszawy.
Jak sprawa wygląda w innych dzielnicach?
– Kadra szkół i przedszkoli ma duże doświadczenie w pracy z uczniami z Ukrainy. W naszej dzielnicy uczy się około 200 dzieci. W jedynym rembertowskim Liceum Ogólnokształcącym uruchomiony został oddział przygotowawczy dla uczniów z zagranicy – powiedziała „Mieszkańcowi” Małgorzata Sierzpowska z UD Rembertów.
Na Pradze-Południe uczniów z Ukrainy jest coraz więcej.
– (…) Szkoły organizują dla uczniów ukraińskich dodatkowe zajęcia z języka polskiego, a także – jeśli istnieje taka potrzeba – zajęcia wyrównawcze (…) – dodał rzecznik prasowy Urzędu, Andrzej Opala.
Na Białołęce dzieci obcokrajowców mogą korzystać ze zwiększonej liczy godzin nauki języka polskiego i zajęć wyrównawczych. Do dyspozycji dzieci i nauczycieli są także tzw. asystenci międzykulturowi. W dzielnicy Targówek także obserwowany jest wzrost przyjmowania dzieci z Ukrainy. Aleksander Graniewski z UD Wesoła poinformował nas, że w szkołach przebywa 295 uczniów z Ukrainy. Są to uczniowie na bardzo różnym poziomie znajomości języka polskiego oraz z problemami adaptacyjnymi.
/AK/
Foto: Freepik.com