Obowiązek latania z transponderami nad Warszawą!
18 kwietnia 2024 roku Warszawa została objęta strefą TMZ (Transponder Mandatory Zone), czyli strefą obowiązkowego posiadania włączonego transpondera. Oznacza to, że każdy lot rejestrowany będzie na radarze, więc te odbiegające od norm będzie można zgłaszać odpowiednim służbom.
Czym jest transponder?
Transponder to nic innego, jak bezprzewodowe urządzenie, które automatycznie odbiera, moduluje, wzmacnia i odpowiada na sygnał przychodzący i przesyła odpowiednie dane. Istnieją dwa rodzaje transponderów: pasywne i aktywne.
Te pierwsze nie posiadają własnego źródła zasilania. Są czymś w rodzaju czipa, zawierającego niezbędne informacje, które mogą być odczytane za pomocą elektronicznego skanera, emitującego pole magnetyczne. Takim pasywnymi transponderami są między innymi… zabezpieczenia przed kradzieżą, stosowane w sklepach. Są nimi również czipy, które wszczepia się pod skórę domowym psom i kotom.
Transpondery aktywne natomiast posiadają własne źródło zasilania i mają dużo, dużo większy zasięg niż transpondery pasywne, które można odczytać z odległości maksymalnie kilku metrów. Montowane są na przykład w satelitach, na statkach i jachtach oraz samolotach. Te stosowane w lotnictwie pozwalają służbom naziemnym zlokalizować samolot, określić jego typ, trasę lotu i wysokość, na której leci. Ponadto odpowiednio rozbudowany transponder może również przekazywać pilotowi informacje o innych latających jednostkach, znajdujących się w powietrzu w pobliżu, co zapobiega kolizjom.
Lot nad stolicą tylko z transponderem!
Do tej pory nie wszystkie latające nad Warszawą samoloty posiadały transpondery. Od 18 kwietnia 2024 jednak wszystkie muszą być w niego wyposażone. Niezależnie od tego, czy są to małe awionetki, helikoptery czy inne. Oraz czy są to loty szkoleniowe czy komercyjne, takie jak loty widokowe, lub inne.
Celem wprowadzenia takiego obowiązku jest zwiększenie bezpieczeństwa lotów nad stolicą, ale nie tylko. Dzięki transponderom zamontowanym w samolotach możliwa będzie większa kontrola ruchu w przestrzeni powietrznej nad stolicą, a tym samym monitorowanie wszelkich przypadków naruszeń przepisów lotniczych.
Jest jeszcze jedna korzyść wynikająca z wprowadzenia obowiązku latania z transponderem nad Warszawą. Może to ograniczyć poziom hałasu, który wytwarzają nisko latające samoloty – właśnie dzięki możliwości dokładnego kontrolowania ich lotu.
Z obowiązku posiadania transpondera zwolnione są:
- szybowce;
- motolotnie;
- motoparalotnie;
- paralotnie z napędem;
- samoloty zabytkowe, na których instalacja transpondera może być nie możliwa ze względów technicznych;
- bezzałogowe statki powietrzne;
- w uzasadnionych operacyjnie przypadkach – loty wykonywane po koordynacji telefonicznej / radiowej z odpowiednim terytorialnie organem FIS lub w drodze bezpośredniego porozumienia (LoA) pomiędzy PAŻP a organizatorem lotów;
- loty wykonywane w obrębie aktywnych stref TRA, TSA, ATZ, MRT.
/JPN/
lokalny portal informacyjny w Warszawie, wiadomości lokalne, wiadomości Warszawa, gazeta Mieszkaniec
Źródła: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Wikipedia
Foto: Pixabay