Patologia w taksówkach i przewozach
Skala nieprawidłowości dotycząca przewozu pasażerów w Warszawie jest porażająca. Pokazała to kolejna kontrola przeprowadzona przez stołeczny ratusz. O zagrożeniach mówią także mieszkańcy i sami taksówkarze.
Od początku roku przeprowadzono prawie 1200 kontroli wśród taksówkarzy i kierowców oferujących przewozy (w tym na aplikację). Nieprawidłowości wykazano u 434 kierowców, co oznacza ponad 1/3 kontrolowanych kierowców.
Patologia w taksówkach i przewozach
Najpoważniejsze naruszenia i oszustwa dotyczyły prowadzenia samochodu:
- bez licencji,
- podszywanie się pod warszawskie taksówki,
- z fałszywym prawem jazdy,
- bez uprawnień do kierowania pojazdami,
- bez badań lekarskich i psychologicznych,
- z podrobionym wypisem z licencji, zlecanie transportu osobom nieposiadającym licencji „Taxi”.
Część taksówek była oznakowana niezgodnie z uchwałą Rady m.st. Warszawy. Zatrzymano też 88 dowodów rejestracyjnych. Jeden samochód „Taxi” był kradziony. Co gorsza przyłapano kierowców pod wpływem środków odurzających.
Narkotyki
W październiku do sieci trafiło nagranie, na którym było widać kierowcę zażywającego biały proszek. 35-latek z Ukrainy został zatrzymany przez policję w listopadzie. Podczas rutynowej kontroli okazało się, że mężczyzna był pod wpływem narkotyków. Ilu odurzonych kierowców wozi jeszcze pasażerów po mieście?
Niebezpiecznie na dworcach
Zła sytuacja nie dotyczy tylko taksówek zamawianych na telefon lub przez aplikację. Do niebezpiecznych zdarzeń dochodzi na dworcach kolejowych i autobusowych oraz przy lotniskach. Do patologicznych zachowań dochodzi m.in. na Dworcu Zachodnim, „okupowanym” przez zagranicznych kierowców, którzy podrabiają prawa jazdy i licencje. Samochody oznakowują naklejkami magnetycznymi, czego pasażerowie nie dostrzegają, zwłaszcza ci, przestraszeni, którzy przybywają do Polski z objętej wojną Ukrainy. To właśnie na takich klientów polują nieuczciwi kierowcy, którzy po wejściu klienta do auta, włączają wirtualny taksometr, nabijający wygórowaną cenę. Gdy pasażer zwraca uwagę na zbyt wysoką kwotę, jest zastraszany. Po zakończonym kursie patokierowcy zdejmują naklejki, by nie narażać się kontrolom policji. Kierowcom „normalnych” taksówek, którzy sprzeciwili się takim działaniom, przebijali opony, włamywali się lub niszczyli samochody.
Kontrole „Przewozy 2023”
Policjanci zintensyfikowali w ostatnich tygodniach w kontrole pn. „Przewozy 2023” i sprawdzają legalność wykonywania transportowych usług. Działania mają podnieść bezpieczeństwo pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Ścisła współpraca z Urzędem Miasta i Strażą Graniczną pozwala zatrzymywać kierowców nielegalnie przebywających na terytorium RP, oraz tych, którzy są poszukiwani listami gończymi. W kontrole przewozów włączyła się także Inspekcja Transportu Drogowego.
Projekt „Bezpieczna Taksówka”
W odpowiedzi na narastającą patologię w taksówkach powstał projekt „Bezpieczna Taksówka”, który zachęca kierowców spełniających wymagania prawne do oznakowania taksówki nakleją potwierdzającą, że pojazd i kierowca jest bezpieczny i zapewnia odpowiedni standard usługi. Na naklejce widnieją dwa napisy: BezpiecznaTaksówka.PL oraz Polski Kierowca.
Gdzie w tym wszystkim jest pasażer?
Wszystkie działania nie rozwiążą jednak kilku podstawowych kwestii. Kierowcą taksówki może zostać każdy, nawet osoba bez znajomości topografii miasta. Przewozy osób ustalają własne stawki za przewóz, podczas gdy zarejestrowane taksówki mają górne opłaty ustalone przez Radę m.st Warszawy i muszą się do nich stosować. Dodatkowo kurczy się rynek, jednoosobowych firm, tradycyjnych taksówkarzy. Coraz więcej kierowców zamyka lub zawiesza firmy w wyniku m.in. zbyt wysokich kosztów prowadzenia działalności. Powód jest jeszcze jeden – wzrost popularności przewozów na aplikację.
Gdzie w tym wszystkim jest pasażer? Chce dojechać do celu jak najtaniej, tyle, że to nie zawsze znaczy bezpieczniej. Coraz częściej słyszy się o bandyckich zachowaniach kierowców przewozów na aplikację, jakim są molestowania oraz gwałty. Sama usługa przejazdu wg opinii mieszkańców ma coraz gorszą jakość. Kierowcy nie znają miasta, nie wiedzą którędy jechać, mylą trasy i powodują wypadki. Pasażerowie coraz częściej się boją i odwracają od korzystania z przejazdów zamawianych przez aplikacje.
O kontroli przewozów osobowych pisaliśmy wcześniej:
Na co zwracać uwagę wsiadając do taksówki?
/om/
Źródło: UM, własne
Foto poglądowe: Pixabay
gazeta Mieszkaniec
Warszawski Lokalny Portal Informacyjny Mieszkaniec