Policjanci ostrzegają przed spoofingiem!
Kolejni cyberprzestępcy w akcji. Działają metodą „na policjanta”. Podszywają się pod funkcjonariuszy policji lub pracowników banków i dzwonią do swoich ofiar! Wykorzystują autentyczne numery telefonów tych instytucji, które wyświetlają się na ekranach telefonów rozmówców. Oszustwo takie nosi nazwę spoofingu.
Spoofing – co takiego?
Spoofing to metoda wyłudzania danych osobowych lub pieniędzy. Przestępcy wykorzystują specjalne oprogramowania, służące do zmiany numeru telefonu, z którego dzwonią. Technologie te pozwalają dzwoniącemu ręcznie wprowadzić numer i jego opis, który wyświetli się adresatowi jako połączenie przychodzące. Ofiara widzi więc np. na ekranie swojego aparatu numer telefonu komendy policji, a nie prawdziwy numer, z którego dzwoni złodziej.
Dzwoniąc do swoich ofiar, oszuści przekonują je, że ich pieniądze są zagrożone. Mogą np. informować, że ich konto w banku zostało zhakowane. I ferują pomoc. Zazwyczaj proszą o podanie danych umożliwiających dostęp do konta lub jak najszybsze wypłacenie pieniędzy i przekazanie ich „policjantowi”, który się do nich zgłosi. Są przy tym bardzo przekonywujący! Przestępcy ci doskonale opanowali triki socjotechniczne i potrafią sprytnie zmanipulować swoich rozmówców, by zdobyć to, co chcą.
Jak nie dać się oszukać?
Policjanci apelują, by zachować czujność w przypadku odebrania takiego telefonu. Pod żadnym pozorem nie robić tego, czego chce rozmówca. Nie podawać żadnych ważnych danych ani nie wysyłać żadnych sms-ów itd. Najlepiej jak najszybciej zakończyć rozmowę i zadzwonić do instytucji, z której rzekomo dzwonił rozmówca. Rekomendacje Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości to zasada 30 sekund, czyli należy odczekać minimum pół minuty i dopiero zadzwonić. Najważniejsze, by dzwoniąc, nie wybierać numeru z listy ostatnich połączeń! Należy go wprowadzić ręcznie.
Pamiętajmy, że ani policjanci ani pracownicy innych instytucji nie proszą w rozmowach telefonicznych o dane umożliwiające dostęp do kont bankowych! Nie przyjmują również pieniędzy na przechowanie i nie proszą o przelewanie ich na wskazane ,,bezpieczne” konta bankowe.
W trakcie rozmów z nieznajomymi kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Nie należy podawać żadnych danych osobowych oraz kodów autoryzacyjnych, w przypadku kiedy to ktoś do nas dzwoni i to niezależnie z jakiego numeru, ani za kogo się podaje. Cyberprzestępcy mogą podszywać się nie tylko pod policjantów czy pracowników banków, ale również przedstawicieli innych urzędów, np. ZUS-u. W razie jakichkolwiek wątpliwości należy niezwłocznie skontaktować się z najbliższą jednostką Policji lub zadzwonić pod numer alarmowy 112.
/JPN/
lokalny portal informacyjny w Warszawie
Źródło: Policja
Foto: Pixabay