Pomyśl, zanim udostępnisz!

Międzynarodowa kampania: Think before you share - Pomyśl zanim udostępnisz

25 maja obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Dziecka Zaginionego. Z tej okazji polska policja włączyła się w międzynarodowy projekt „THINK BEFORE YOU SHARE” („Pomyśl, zanim udostępnisz”), zainicjowaną przez Fundację AMBER Alert Europe. W tym roku celem kampanii jest uświadomienie młodzieży, jak dużym błędem jest dzielenie się z innymi użytkownikami internetu swoimi zdjęciami o podtekście erotycznym!

Nie wysyłaj nikomu swoich nagich zdjęć!

Internet oraz media społecznościowe to naprawdę dobre wynalazki, tyle że nie zawsze dobrze wykorzystywane. Przykładem może być wysyłanie innym swoich roznegliżowanych zdjęć (tzw. nudesów), co niestety jest bardzo powszechnym zwyczajem wśród nastolatków, również polskich. Co więcej, jak podaje Internet Watch Foundation (MFW)1 , w porównaniu z 2019 rokiem zaobserwowano wzrost tego zjawiska o 77 %. To niepokojące zachowanie stało się powszechnym wśród młodego pokolenia – co trzeci nastolatek przyznał się, że widział tego typu roznegliżowane zdjęcia!

Według Franka Hoena, prezesa i założyciela fundacji AMBER Alert Europe, media społecznościowe i aplikacje do przesyłania wiadomości są coraz częściej wykorzystywane przez nastolatków do odkrywania i wyrażania swojej seksualności.

Wielu młodych ludzi lekkomyślnie wysyła swoje roznegliżowane zdjęcia lub nagrania o podtekście erotycznym nie tylko swoim bliskim znajomym, ale również osobom nieznajomym (przeciętny nastolatek ma wśród znajomych w mediach społecznościowych osoby, których nigdy nie spotkał osobiście i o których tak naprawdę nic nie wie).

Udostępniając „nudesy” młodzi ludzie zwykle przekonani są, że odbiorca zachowa je tylko dla siebie. Niestety, rzeczywistość często bywa inna, ponieważ wielu nastolatków nie widzi niczego złego, by takim otrzymanym zdjęciem podzielić się z innymi, a inni widzą, ale robią to świadomie, by ośmieszyć nielubianą przez siebie osobę.

Celem akcji „Pomyśl, zanim udostępnisz” jest uświadomienie młodzieży, że wysyłanie i przekazywanie innym tego typu zdjęć i filmów może mieć daleko idące negatywne konsekwencje dla osób na nich uwiecznionych (np. depresja, zaniżenie własnej wartości, a nawet – w skrajnych sytuacjach – próby samobójcze!). Niestety, bywa też, że „nudesy” są wykorzystywane do szantażu, np. po to, by zmusić do czynności seksualnych!

Film i plakaty kampanii, które Innocean Berlin zrealizował we współpracy z Zauberberg Productions na zlecenie Amber Alert Europe, przedstawiają sytuację, z którą może się utożsamić wielu z nas: kochający rodzice dzielą się niewinnymi zdjęciami swoich dzieci z przyjaciółmi i rodziną. Przedstawione sytuację mogą wydawać się zabawne, jednak „drugie dno”, które kryje się za nim już takie nie jest.

Często humor jest najlepszym sposobem na poruszenie poważnego tematu. Kiedy nasi przyjaciele z AMBER Alert Europe poprosili nas o opracowanie koncepcji podniesienia świadomości wśród nieletnich, pomyśleliśmy o przedstawieniu tego tematu w żartobliwym kontekście, ale z mocnym, prawdziwym akcentem. Spot prezentuje 15-letnią solenizantkę, której reputacja topnieje na jej oczach, podczas gdy jej rodzice dumnie pokazują jej zdjęcia jako nagiego szkraba, a goście je fotografują i rozsyłają dalej. Poprzez ten spot wysyłamy przesłanie, które dotrze swoim przekazem do młodych ludzi. Jestem całkiem pewien, że będą się śmiać, ale w głębi duszy wiedzą dokładnie, czego odtąd NIE robić – powiedział Ricardo Wolff, dyrektor kreatywny Innocean Berlin. /jn/

Źródło: Policja.pl



error: Zawartość chroniona prawem autorskim!! Dbamy o prawa: urzędów, instytucji, firm z nami współpracujących oraz własne. Potrzebujesz od nas informacji lub zdjęcia? Skontaktuj się redakcja@mieszkaniec.pl
Skip to content