Problemy z zasypianiem – z czego wynikają, jak je rozwiązać?

Problemy z zasypianiem – z czego wynikają, jak je rozwiązać?

Przewracasz się z boku na bok, a sen nie chce nadejść? Pobudka wiąże się ze zmęczeniem i bólem głowy? Problemy z zasypianiem mogą dotyczyć każdego, na szczęście większości z nich da się łatwo zaradzić.

Zaburzenia psychiczne jednym z częstszych powodów bezsenności

Problemy natury psychicznej z reguły znajdują odzwierciedlenie w różnych sferach życia mieszkańców stolicy: pracy, relacjach z rodziną i przyjaciółmi: także w kłopotach ze snem. Zaburzenia zasypiania połączone z depresją, nerwicą lub stanami lękowymi nie miną same z siebie.

Co robić? Jeśli mamy problem z zasypianiem, ale też nazwaniem innych problemów pojawiających się w naszym życiu, warto zwrócić się o pomoc do specjalisty, który postawi diagnozę i zaproponuje najlepszą formę pomocy. Jednym z często stosowanych rozwiązań jest psychoterapia w Warszawie.

Nowoczesna technologia nie sprzyja zasypianiu

A konkretnie ekrany komputerów, tabletów i telefonów. Niestety coraz częściej na dobranoc zamiast po książkę, sięgamy właśnie po jeden z tych gadżetów elektronicznych. Emitowane przez nie niebieskie światło skutecznie zabija melatoninę – tzw. hormon snu. W efekcie mimo odczuwalnego zmęczenia można mieć duże problemy z zaśnięciem.

Co robić? Najlepiej byłoby zrezygnować ze wpatrywania się w ekran przed snem, zastępując go książką. Można też zmienić ustawienia na takie, które minimalizują niebieskie światło.

Źle dobrany materac sprzyja bezsenności

Uciska, ugniata, powoduje skurcze i drętwienie karku, czasem też bolesność bioder, zwłaszcza u kobiet lubiących spać na boku. Źle dobrany materac nie tylko nie ułatwi zaśnięcia, ale też nie pozwoli się dobrze wyspać. Nawet jeśli w końcu uda się paść w objęcia Morfeusza, trudno mówić o prawdziwej regeneracji.

Co robić? Jedyną sensowną opcją jest zmiana materaca na taki, który będzie dobrze dobrany do wagi, wzrostu i indywidualnych potrzeb. Warto poradzić się w tej kwestii fachowca, np. fizjoterapeuty.

Alkohol wbrew pozorom nie działa nasennie

Lampka wina na sen? Koniaczek na rozluźnienie? To metody równie popularne, co na dłuższą metę nieskuteczne. Faktycznie osobie nieprzyzwyczajonej do alkoholu może zachcieć się spać już po wypiciu niewielkiej ilości, ale w dłuższej perspektywie efekty mogą być odwrotnie. Bezsenność bardzo często dotyka osoby z problemem alkoholowym.

Co robić? Ograniczyć picie alkoholu, a jeśli uzależnienie jest bardzo silne – poszukać wsparcia. To rozwiązanie poprawi jakość życia nie tylko w dziedzinie snu.

Przyjmowanie leków może zaburzać proces zaśnięcia

Oczywiście mowa tu o lekach przyjmowanych stale i długofalowo, jedna tabletka na ból głowy nikomu nie zaszkodzi. Jednak osoby przewlekle chore często skarżą się na problemy ze snem.

Co robić? Na pewno nie odstawiać samodzielnie leków. Konieczna będzie konsultacja lekarska.

Picie kawy na dobranoc nie jest dobrym pomysłem

Teoria, że wypicie kawy na dobranoc pozwala budzić się wyspanym, wypoczętym i pełnym energii nie ma za wiele wspólnego z prawdą. Podobnie jest w przypadku mocnej herbaty, yerby i popularnych energetyków. Ich picie przed snem niemal zawsze skutkuje długotrwałym przewracaniem się z boku na bok.

Co robić? Zamiast silnie pobudzających napojów lepiej pić wodę lub herbatki uspokajające, np. melisę.

Potęga podświadomości – łóżko służy tylko do spania

Bardzo częstym powodem problemów z zasypianiem jest przenoszenie wielu czynności do łóżka. Może to być jedzenie, czytanie, oglądanie telewizji, a nawet praca. Tymczasem specjaliści są zgodni – łóżko powinno służyć wyłącznie do snu i seksu. Jeśli pojawiają się problemy z zasypianiem, warto zacząć od tej prostej zmiany nawyków.

Artykuł sponsorowany

Focus Clinic

Bieżący numer

Bieżący numer w .pdf

Nr 9(801) ROK XXXI
Następne wydanie 26.05.2022

Najnowsze wiadomości

error: Zawartość chroniona prawem autorskim!! Dbamy o prawa: urzędów, instytucji, firm z nami współpracujących oraz własne. Potrzebujesz od nas informacji lub zdjęcia? Skontaktuj się redakcja@mieszkaniec.pl
Skip to content