Przebudowa wiaduktów przy parku Agrykola – zmiany w komunikacji miejskiej

W czasie przebudowy wiaduktów Trasy Łazienkowskiej przy parku Agrykola priorytet będzie miał Warszawski Transport Publiczny. Liczne buspasy ułatwią przejazd pojazdom WTP. Po wyłączeniu z ruchu wiaduktu północnego autobusy pojadą obiektem południowym bez zmian tras. Nieczynne będą przystanki Rozbrat (w obydwu kierunkach) oraz przystanek Torwar (w kierunku Centrum).

Tak jak przy innych dużych inwestycjach priorytet otrzyma komunikacja miejska. Dla ułatwienia przejazdu autobusów już działają lub zostaną uruchomione w najbliższych dniach buspasy w następujących ulicach:

  • al. Stanów Zjednoczonych w obu kierunkach na odcinku od ronda Wiatraczna do Przyczółku Grochowskiego,
  • Ostrobramskiej w kierunku zachodnim na odcinku od ul. Lotniczej do Przyczółku Grochowskiego,
  • L. Krzyckiego na odcinku od ul. Wawelskiej do ul. Filtrowej,
  • Marynarskiej w kierunku wschodnim na odcinku stacji PKP Służewiec do ronda Unii Europejskiej,
  • Łopuszańskiej w kierunku wschodnim na odcinku od wiadukt nad torami kolejowymi do ul. Kolneńskiej

Wcześniej buspas powstał także na ul. Bitwy Warszawskiej w obu kierunkach na odcinku od Al. Jerozolimskich do ul. Grójeckiej. Dodatkowo, w związku ze spodziewanym przeniesieniem się części ruchu z Trasy Łazienkowskiej na ciąg Dolina Służewiecka – al. gen. W. Sikorskiego – Trasa Siekierkowska, na najbardziej wykorzystywanym przez autobusy odcinku tych arterii (od ul. Nowoursynowskiej do Jana III Sobieskiego) został wyznaczony buspas. 
Zgodnie z informacją Zarządu Dróg Miejskich: Buspas na ul. Dolina Służewiecka i al. Sikorskiego

Zmiany w Warszawskim Transporcie Publicznym

W czasie przebudowy wiaduktów przy parku Agrykola autobusy Warszawskiego Transportu Publicznego będą jeździły Trasą Łazienkowską bez zmian tras. Skorygowana zostanie jedynie trasa linii 143 – autobusy tej linii dojadą do Pomnika Lotnika czyli skrzyżowania trasy z ulicą Żwirki i Wigury.

W rozpoczynającym się 30 stycznia pierwszym etapie robót wyłączony z ruchu zostanie wiadukt północny, a na wiadukcie południowym utrzymany będzie ruch w obu kierunkach. Dla autobusów wytyczone zostaną buspasy na lewych pasach ruchu czyli na środkowej części wiaduktu. Pas dla autobusów w kierunku centrum na moście Łazienkowskim zostanie przeniesiony na wewnętrzny pas ruchu, przy barierce oddzielającej jezdnie.

Początek takiego buspasa od strony Pragi będzie za przystankiem Wał Miedzeszyński a z Centrum – za przystankiem Plac Na Rozdrożu. Dlatego w tym etapie prac nieczynne będą przystanki Rozbrat (w obydwu kierunkach) oraz przystanek Torwar w kierunku Centrum.

Dodatkowo, aby usprawnić przejazd autobusów w kierunku Pragi, przystanek Metro Politechnika 01 (ten, który dziś jest na jezdni prowadzącej na Rondo Jazdy Polskiej) zostanie przeniesiony na główną jezdnię trasy czyli na tę pod rondem. Z chodnikami na rondzie połączą go nowo wybudowane schody. Na tym przystanku będą się zatrzymywały autobusy linii 143, 182, 187, 188 i 523. Zostanie tu też wytyczony kilkusetmetrowy buspas.

Na czas rozbiórki wiaduktu północnego – po 4 stycznia – zamknięty dla ruchu będzie przejazd przez rondo S. Sedlaczka, a autobusy skierowane na trasy objazdowe. Szczegóły niebawem.

Jak dojechać w okolice zamkniętych przystanków

W sąsiedztwie przystanków Rozbrat i Torwar, które zostaną zamknięte, jest m.in. II Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Batorego, LVIII Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Technikum Budownictwa i Architektury Nr 1, Akademia Sztuk Pięknych, Młodzieżowy Dom Kultury im. Władysława Broniewskiego, Park Agrykola oraz obiekty sportowe Warszawskiego Ośrodka Sportu Młodzieżowego Agrykola, Centralnego Ośrodka Sportu Torwar i Legii Warszawa.

Oto alternatywne trasy dojazdu WTP do tych miejsc:

z Pragi-Południe:

  • z Grochowa linią 141 do przystanku Torwar (na Wisłostradzie po zjeździe z mostu Łazienkowskiego) z przejściem pieszo do przystanku Rozbrat chodnikiem po północnej stronie Trasy Łazienkowskiej (ok. 700 m) albo do przystanku Legia-Stadion (przy skrzyżowaniu ulic Czerniakowska/Łazienkowska) z przesiadką do autobusów linii 107 lub 159 (jeden przystanek do przystanku Rozbrat);
  • z Grochowa linią 158, z Gocławia i Saskiej Kępy liniami 111 lub 117 przez most Józefa Poniatowskiego do przystanku Krucza z przesiadką do autobusów linii 109 lub 171 jadących do przystanków Śniegockiej, Koźmińska i Torwar;
  • z Gocławia liniami E-1 lub 147, z Saskiej Kępy liniami 146 lub 147 do przystanku Metro Stadion Narodowy, następnie jeden przystanek pociągiem Szybkiej Kolei Miejskiej lub Kolei Mazowieckich do stacji Warszawa Powiśle i dalej autobusem 162 do przystanku Śniegockiej lub Rozbrat. 
  • z Gocławia linią 168 przez most Siekierkowski do przystanku Sielce z przesiadką do autobusów linii 107, 159 lub 162 jadących do przystanku Rozbrat albo autobusów linii 185 jadących do przystanku Torwar. 

z Ochoty i stacji metra Politechnika:

  • z Ochoty i stacji metra Politechnika linią 187 do przystanku Legia-Stadion (przy skrzyżowaniu ulic Czerniakowska/Łazienkowska) z przesiadką do autobusów linii 107 lub 159 (jeden przystanek do przystanku Rozbrat);
  • z Dworca Zachodniego bezpośrednio linią 159 kursującą ulicami Koszykowa – Piękna. Do autobusów linii 159 możliwe są przesiadki z tramwajów kursujących zarówno ulicą Marszałkowską, jak i al. Niepodległości i ulicą T. Chałubińskiego.

Dostępne i wytrzymałe

Nowe wiadukty przy parku Agrykola będą miały większą wytrzymałość i wyższą klasę nośności. Powstaną przy nich obustronne ciągi pieszo-rowerowe i pochylnie poprawiające dostępność drogi dla osób z ograniczeniami ruchowymi.

Przebudowa wiaduktów Trasy Łazienkowskiej potrwa do marca 2024 r.

Źródło: UM, ZDM
Foto: UM



 

error: Zawartość chroniona prawem autorskim!! Dbamy o prawa: urzędów, instytucji, firm z nami współpracujących oraz własne. Potrzebujesz od nas informacji lub zdjęcia? Skontaktuj się redakcja@mieszkaniec.pl
Skip to content