Rabat za świadectwo z paskiem? Nie tędy droga!

Równość dla wszystkich dzieci apel fot. Rzecznik Praw Dziecka

Kampanie reklamowe, które zakładają m.in. obniżkę odpowiadającą ocenie ucznia na koniec roku (np. 5 zł za piątkę) naruszają prawa konsumenckie i nie sprzyjają realizacji postanowień Konwencji o prawach dziecka oraz Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych – mówią jednym głosem Rzeczniczka Praw Dziecka oraz jej zastępcy. Apelują do przedsiębiorców i przedstawicieli sieci handlowych, by nie dawali podobnych ofert.

Rabat za świadectwo z paskiem

W związku ze zbliżającym się końcem roku szkolnego, w trosce o dzieci, również te z niepełnosprawnościami, zwracamy się z apelem o uważność w kontekście planowanych kampanii marketingowych i promocyjnych, w których „nagrodą” za ocenę 5 (bardzo dobrą) albo 6 (celującą) lub też za uzyskanie świadectwa z wyróżnieniem („czerwony pasek”) przyznawany byłby rabat w kwocie odpowiadającej ocenie (np. 6 zł za ocenę celującą) – napisali Monika Horna-Cieślak, Jan Gawroński, społeczny zastępca RPD oraz Adam Chmura, zastępca Rzeczniczki Praw Dziecka. Swój apel skierowali do przedsiębiorców, przedstawicieli sieci handlowych i właścicieli sklepów.

Nie tędy droga!

Przekonują, że takie działania, choć pozornie przyjazne dzieciom i rodzinom, w rzeczywistości naruszają nie tylko prawa konsumenta, ale przede wszystkim nie sprzyjają realizacji postanowień Konwencji o prawach dzieckaKonwencji o prawach osób niepełnosprawnych.

Każde dziecko jest wyjątkowe i wartościowe bez względu na uzyskiwane oceny. Każde dziecko posiada unikalne talenty, umiejętności i cechy charakteru, które nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w szkolnych stopniach – podkreślają sygnatariusze pisma. Przypominają, że wiele czynników wpływa na wyniki w nauce, w tym m.in.: sytuacja rodzinna i finansowa, zdrowie psychiczne i fizyczne, dostęp do odpowiednich zasobów edukacyjnych, a także indywidualne tempo rozwoju. Dlatego koncentrowanie się na ocenach, jako kryterium nagradzania, może prowadzić do niepotrzebnej presji i poczucia niższej wartości wśród dzieci oraz nastolatków, którzy z różnych przyczyn nie osiągają najwyższych wyników.

Warto pamiętać, że wartość dziecka tkwi w jego charakterze, empatii, umiejętności współpracy, kreatywności i zdolności do pokonywania trudności. – Zachęcamy do promowania równości i wspierania wszystkich uczniów i uczennic. Tak, by każdy mógł czuć się doceniony i wartościowy, bez względu na wyniki w nauce – podkreślają rzecznicy. I proszą o rozważenie odstąpienia od wspomnianych praktyk handlowych.

Pełna treść apelu: Apel RPD do przedsiębiorców i sieci handlowych

Autor: Biuro Prasowe Rzecznika Praw Dziecka

Foto: Biuro Prasowe Rzecznika Praw Dziecka

gazeta Mieszkaniec, Warszawski Lokalny Portal Informacyjny Mieszkaniec, warszawskie informacje



error: Zawartość chroniona prawem autorskim!! Dbamy o prawa: urzędów, instytucji, firm z nami współpracujących oraz własne. Potrzebujesz od nas informacji lub zdjęcia? Skontaktuj się redakcja@mieszkaniec.pl
Skip to content