Remont torów na Grochowskiej, zielone torowiska czyli plany TW
Już niedługo ma ruszyć przebudowa torów tramwajowych na ul. Grochowskiej. Przed nami kilka miesięcy z utrudnieniami. Po nich jednak, będzie nie tylko wygodniej, ale też ładniej, bo zielono.
Tramwaje Warszawskie na 27 kwietnia planują początek remontu, który z pewnością odczuje wielu mieszkańców dzielnicy. Między rondem Wiatraczna a ul. Zieleniecką będą wymieniane szyny torów tramwajowych – w sumie 9 km.
Przebudowane zostanie 12 peronów przystankowych. Zostaną one poszerzone i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Planowany jest również montaż tablic z dynamiczną informacją pasażerską, na których wyświetlany jest czas do przyjazdu tramwaju.
Tyle dobrych informacji, bo zanim te zmiany nastąpią, czekają nas utrudnienia.
– Od 27 kwietnia aż do końca roku szkolnego, czyli do 22 czerwca, po torach między aleją Zieleniecką do Terespolskiej pojedzie tramwaj linii 3. Na tę linię wyjadą tramwaje dwukierunkowe, które będą korzystać z rozjazdu nakładkowego, czyli konstrukcji która pozwala tramwajom zmienić kierunek jazdy na ulicy, bez pętli. Pozostałe linie tramwajowe, czyli 6, 22 i 26 pojadą trasami objazdowymi – informuje Maciej Dutkiewicz z Tramwajów Warszawskich i dodaje, że ZTM planuje także autobusowe linie zastępcze.
– Chcemy, by ruch tramwajowy do pobliskiej szkoły oraz urzędu dzielnicy mógł się odbywać jak najdłużej – podkreśla rzecznik TW i dodaje, że wjazd będzie możliwy od strony Zielenieckiej.
Prace torowe związane z zamknięciem torów potrwają do połowy września, a po ich zakończeniu, tramwajarze zajmą się zazielenianiem torowiska.
– Między szynami posadzimy trawę. Łączna długość zielonych torów na tej ulicy wyniesie – 3,5 km. W tym przypadku zdecydowaliśmy, że torowisko pokryjemy trawą. Jest to jeden z dwóch gatunków, który używamy do zazieleniania torów. Na ulicy Obozowej posadziliśmy rozchodnik i zbieramy doświadczenia jak dbać o ten roślinę – mówi Maciej Dutkiewicz.
To już kolejny rejon Warszawy, w którym tramwaje będą „sunąć po zielonym dywanie”. W całym mieście w tym roku będzie już 25 km zielonych torowisk. Poza Grochowską, pojawią się one też na Białołęce, gdzie w tym roku planowane są pierwsze prace związane z budową przedłużenia trasy do nowej pętli przy ul. Poetów. Na kolejnych kilkudziesięcioleciu kilometrach torów, które Tramwaje Warszawskie zbudują z wykorzystaniem środków UE, m.in. do Wilanowa i na Gocław pojawi się trawa lub inne gatunki roślin.
Dlaczego zielone torowiska są takie ważne dla miasta i mieszkańców? O tym, że zielona trawa, po której suną tramwaje, dodaje uroku i elegancji ulicom w mieście, nikogo nie trzeba przekonywać, ale zielone torowiska mają także inne ważne zalety. Przede wszystkim trawa lub inne rośliny między szynami obniżają poziom dźwięków wydawanych przez tramwaje nawet o kilka decybeli. Poza tym zieleń to dodatkowe filtr dla spalin z samochodów. I co bardzo ważne biorąc pod uwagę poprzednie upalne lato: ziemia, na której rośnie trawa, wchłania wilgoć i dzięki temu zwłaszcza latem, obniża temperaturę otoczenia.
Foto: Warszawa Wikia