Rewolucja komunikacyjna na Zielonej Białołęce?

O potrzebie poprawy komunikacji na Zielonej Białołęce mówi się od dawna. O ile Tarchomin czy Nowodwory mają doskonałe połączenie z resztą miasta, o tyle wschodnia część dzielnicy wciąż boryka się z komunikacyjnymi bolączkami. Autobusów jest za mało, nie dojeżdżają wszędzie, a na tramwaj wciąż jeszcze musimy „chwilę poczekać”.

Skąd takie dysproporcje pomiędzy wschodnią i zachodnią częścią jednej dzielnicy? Oczywiście dlatego, że Tarchomin powstał o wiele wcześniej, Zielona Białołęka wciąż się rozbudowuje, a za dynamicznym wzrostem mieszkańców nie nadąża przestarzała infrastruktura drogowa.

Zarząd Transportu Miejskiego (w odpowiedzi na pytania radnej Marioli Olszewskiej) wskazał konkretne miejsca, które muszą zostać przebudowane, aby wprowadzić autobusy w rejonie ul. Chudoby i Kroczewskiej. Do zrobienia jest sporo. Przebudowa ul. Zdziarskiej odc. Ruskowy Bród – Chudoby, ul. Mańkowskiej i Olesin, trzeba też zmienić geometrię przy wjeździe w ul. Olesin i skrzyżowania ul. Ruskowy Bród/Zdziarska.

ZTM jednoznacznie wskazuje, że wprowadzenie komunikacji miejskiej w rejonie ul. Chudoby będzie możliwe dopiero wtedy jak Dzielnica ( to jej zadanie) poprawi stan dróg po których miałby jechać autobusy. Mieszkańcy zdają sobie sprawę z tego, że na wszystkie zmiany trzeba poczekać, jednak mają inny pomysł, który można zrealizować szybciej. Jednokierunkowa linia autobusowa – choć w niewielkim stopniu pozwoliłaby na skomunikowanie rejonu ul. Kroczewskiej.

Nie otrzymaliśmy jeszcze z ZTM wytycznych w sprawie ewentualnej przebudowy ulic w tym rejonie pod kątem uruchomienia komunikacji miejskiej, więc trudno określać zakres prac i szacować koszty. Z tego co rozumiemy, pomysł z ruchem jednokierunkowym zrodził się dlatego, że ulice w tej części dzielnicy, a zwłaszcza ul. Kroczewska, są wąskie. Jednak nie tylko szerokość drogi jest tu przeszkodą. Ulica Kroczewska nie wytrzyma regularnych kursów autobusów ZTM, bo ma za małą nośność – mówi Marzena Gawkowska z Urzędu Dzielnicy Białołęka. Dodaje też, że aby komunikacja miejska mogła zostać w tej ulicy poprowadzona, droga musi zostać zbudowana od podstaw na solidnej podbudowie.

Są dobre wieści – w tym roku zostanie wybudowana pętla przy ul. Chudoby czyli 370-metrowy fragment drogi (z chodnikiem, oświetleniem i odwodnieniem) wraz z częścią dla autobusów.

Mamy pozwolenie na budowę wydane w trybie specustawy drogowej, wybranego i wprowadzonego na plac budowy wykonawcę. Czekamy na wydanie części nieruchomości. Budowę samej inwestycji drogowej poprzedzi budowa wodociągu  – podkreśla rzeczniczka.

Kolejna ważna sprawa dla mieszkańców wschodniej Białołęki to przedłużenie ul. Hemara wraz z budową mostu nad Kanałem Bródnowskim. Po zakończeniu tej inwestycji (planowane w połowie wakacji), będzie można zacząć planowanie przedłużenia linii 152.

Linia 152 na trasie TARCHOMIN – Świętosławskiego – Świderska – Ćmielowska – Światowida (powrót Światowida – Świętosławskiego) – Modlińska – Klasyków – Bohaterów – Wałuszewska – Żyrardowska – Zegarynki – BIAŁOŁĘKA DWORSKA – Cieślewskich – Białołęcka – Hemara – Ostródzka – Berensona – Skarbka z Gór – OS. DERBY ma zostać wprowadzona po przebudowie ul. Głębockiej wraz z nową pętlą na Grodzisku. Na to trzeba jednak jeszcze poczekać. Jest inny pomysł, który ma ułatwić życie przyszłym uczniom budowanej szkoły przy ul. Warzelniczej.

Planujemy, aby placówka przy Warzelniczej została otwarta w drugim semestrze roku szkolnego 2018/19. Przed oddaniem szkoły do użytku będziemy uzgadniali z ZTM komunikację pod kątem tej placówki – podkreśla Marzena Gawkowska.

 

 

 

foto: warszawa.wikia.com