Spis powszechny na Białołęce. Jak to wygląda w najmłodszej dzielnicy?
Jak już wiemy, Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021 roku wystartował 1 kwietnia i potrwa do 30 września 2021 r. Główny Urząd Statystyczny przewidział 3 możliwości dokonania samospisu: przez internet, telefon lub w stacjonarnym punkcie. Jak wygląda spis na Białołęce?
Przez Internet – podstawowa forma spisu – wygodnie i bezpiecznie
Najbezpieczniejszą i najwygodniejszą opcją jest samospis internetowy, dostępny na stronie spis.gov.pl. W ten sposób formularz można wypełnić w domu, o dowolnej porze i nie trzeba czekać na rachmistrza. O pomoc w wypełnieniu elektronicznego formularza można poprosić kogoś z rodziny lub inną zaufaną osobę.
Spis przez telefon
Dla osób, które nie mają komputera lub Internetu, przewidziano inną wygodną i bezpieczną opcję. Można dokonać samospisu przez telefon. Wystarczy zadzwonić na infolinię spisową pod numerem 22 279 99 99, a głos lektora przeprowadzi nas przez spis krok po kroku. Spis rozpocznie się od pytania o PESEL, warto więc go wcześniej przygotować. Infolinia działa od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00 do 18.00. Jest to opcja bezpieczna, zwłaszcza z punktu widzenia osób starszych: sami inicjują kontakt i nie muszą sprawdzać, czy zgłaszająca się osoba jest prawdziwym rachmistrzem.
Punkt w urzędzie
Samospisu można również dokonać w urzędzie dzielnicy, gdzie przygotowane jest specjalne stanowisko komputerowe.
– W związku z pandemią i wprowadzonymi ograniczeniami w pracach urzędu ważne, aby przed przyjściem do urzędu umówić się na spotkanie (białołęcki telefon kontaktowy: 22 443 83 51). Dzięki temu mamy pewność, że stanowisko do samospisu będzie wolne – podkreśla rzeczniczka urzędu dzielnicy, Marzena Gawkowska.
Na Białołęce, która jest najmłodszą dzielnicą Warszawy pod względem wieku mieszkańców, najbardziej popularną metodą spisu jest opcja internetowa.
– Dodatkowo nasi seniorzy są wyjątkowo sprawni jeśli chodzi o nowe technologie. Białołęcka Rada Seniorów jako jedyna rada seniorów w Warszawie w czasie pandemii odbywa wszystkie posiedzenia on-line. Zainteresowanie punktem do samospisu w urzędzie jest jak dotąd znikome. Od 1 kwietnia z urzędowego komputera skorzystało kilka osób – mówi Marzena Gawkowska i zaznacza, że trzeba pamiętać, iż samospisu w punkcie w urzędzie dokonujemy samodzielnie na urzędowym sprzęcie. Co ważne – urzędnicy pomagają w sprawach technicznych dotyczących aplikacji do spisu. Jednak nie mają uprawnień do uzupełniania formularza za inne osoby.
Jeżeli z ważnych powodów nie spisaliśmy się przez Internet lub telefonicznie, musimy spodziewać się telefonu lub nawet wizyty rachmistrza (od 5 maja).