Stanisław Królak ma swoje rondo
7 października, rondo na skrzyżowaniu ulic Kadetów oraz Łasaka zyskało patrona, legendę polskiego kolarstwa – Stanisława Królaka. Na rondzie pojawiła się także tablica poświęcona kolarzowi. W uroczystości wzięła udział rodzina sportowca, mieszkańcy Osiedla Las, przedstawiciele władz dzielnicy, radni oraz harcerze. Tabliczkę odsłoniła córka, wnuczka i prawnuczek kolarza.
Stanisław Królak to nie jedyny uhonorowany tego dnia kolarz. Przy MAL-u na ul. Łasaka odsłonięto pamiątkową tabliczkę poświęconą wybitnemu trenerowi kolarstwa Henrykowi Łasakowi. Obaj Panowie pochodzili ze wsi Las, która w 1951 r. stała się częścią Warszawy.
W dniu nadania rondu imienia Stanisława Królaka, uliczkami obecnego Osiedla Las odbył się uroczysty przejazd rowerzystów m.in. z grupy #HenrykŁasakTeam
Ciąg dalszy pod galerią
Stanisław Królak – kolarz legenda
Stanisław Królak (26 stycznia 1931 – 31 maja 2009 ) urodził się we wsi Las, która obecnie jest częścią Wawra (Osiedle Las). Za życia stał się legendą polskiego kolarstwa. Był pierwszym polskim zwycięzcą Wyścigu Pokoju w 1956 r.
Po raz pierwszy wsiadł na rower mając 13 lat. Jego sąsiadem był późniejszy trener kolarzy Henryk Łasak. Razem ścigali się po polnych drogach. Królak reprezentował dwa warszawskie kluby – Sarmatę oraz Legię.
Puchar Życia Warszawy
Zawody o „Puchar Życia Warszawy” w 1949 r. były pierwszymi, w których wziął udział. Osiemnastoletni Stanisław Królak, uczeń Szkoły Elektrycznej wygrał wyścig z czasem 32 min i 18 sekund.
Wyścig Pokoju
Pierwszy Wyścig Pokoju, w którym wziął udział miał miejsce w 1952 r. W Wyścigu Pokoju ścigał się 7 razy.
Największy sukces osiągnął w roku 1956. Na etapie w Karl-Marx-Stadt wpadł na metę jako pierwszy . Był tak ubłocony, że sprawozdawcy nie mogli początkowo stwierdzić, kto wygrał wyścig.
Jeden z etapów Wyścigu Pokoju miał metę na ówczesnym Stadionie Dziesięciolecia w stolicy. Królak na stadion wjechał jako pierwszy. Do legendy przeszła opowieść o tym, co działo się chwilę wcześniej. Rosjanie będąc w tunelu, tuż przed stadionem, zamierzali zepchnąć do ściany kolegę Królaka – Eryka Grabowskiego. Królak miał wtedy odczepić od roweru pompkę i sprać nią Rosjan. Stanisław Królak podkreślał w wywiadach, że nic takiego nie miało miejsca, ale zagorzałym kibicom mówił, że Rosjanie zasłużyli i musiał im przyłożyć. Kibice byli szczęśliwi słuchając tej historii, widzieli w zawodniku bohatera, który samotnie pokonał Związek Radziecki.
Pompka i tunel Królaka
Słynna „Pompka Królaka”, od 2009 r. jest nagrodą w organizowanym co roku w Warszawie Memoriale Królaka. Natomiast „Tunel Królaka”, pozostałość Stadionu Dziesięciolecia, został wkomponowany w bryłę nowego stadionu PGE Narodowy. Ściany tunelu ozdabia mural przedstawiający sylwetki kolarzy podczas jazdy.
Każdy chciał być Królakiem
Gdy w wyścigu kolarskim pojawiał się Stanisław Królak, życie w Polsce „zamierało”, kto tylko mógł, niemal biegł do najbliższego radioodbiornika i słuchał relacji z zawodów. Królak był tak popularny, że na szosach zaczęli się pojawiać i ścigać chłopcy na rowerach. Każdy chciał być Królakiem.
Stanisław Królak trzykrotnie brał udział w szosowych mistrzostwach świata, cztery razy był Mistrzem Polski. Po zakończonej karierze ukończył Studium Pomaturalne przy AWF w Warszawie. Pracował jako instruktor kolarstwa w klubach: Gwardii, Legii i Polonii. Później, przez jakiś czas produkował druciane siatki do zmywania naczyń. Prowadził w Warszawie sklep rowerowy na ul. Marchlewskiego (obecnie Jana Pawła II). Hodował też kwiaty i produkował kaski motocyklowe.
1 sierpnia 2008 otrzymał Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski z rąk Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. Grób Stanisława Królaka znajduje się na cmentarzu parafialnym w Zerzniu.
Inne osiągnięcia Stanisława Królaka
Dwukrotny indywidualny mistrz Polski w wyścigu ze startu wspólnego w latach 1952 i 1955, wicemistrz z 1953, brązowy medalista z 1958
Czterokrotny drużynowy mistrz Polski w wyścigu ze startu wspólnego w latach 1950, 1953, 1954 i 1955
Indywidualny mistrz Polski w wyścigu górskim w 1952
Indywidualny mistrz Polski w wyścigu przełajowym w 1955
Dwukrotny drużynowy mistrz Polski na torze na 4000 m na dochodzenie w latach 1950 i 1954
Uczestnik mistrzostw świata w wyścigu szosowym w latach 1953, 1955 i 1958
Siedmiokrotny uczestnik Wyścigu Pokoju: 1952, 1953, 1954, 1955, 1956, 1958 i 1961
Pięciokrotny uczestnik Wyścigu Dookoła Polski: 1953, 1955, 1956, 1958, 1960
/om/
Źródło: własne, UD Wawer
Foto: UD Wawer (uroczystość nadania rondu imienia Stanisława Królaka); wikimedia (Stanisław Królak)
gazeta Mieszkaniec
Warszawski Lokalny Portal Informacyjny Mieszkaniec