Strefa Czystego Transportu zacznie działać od 1 lipca 2024 r.
Już od 1 lipca br. w Warszawie zacznie działać Strefa Czystego Transportu. Swoim obszarem obejmie większość Śródmieścia, część Pragi-Północ, Pragi-
-Południe, Ochoty i Woli. Do tego rejonu będzie ograniczony wjazd dla pojazdów emitujących najwięcej trujących spalin.
Które pojazdy nie będą mogły wjechać do SCT?
Te, które posiadają silniki benzynowe (w tym LPG) i są starsze niż 27 lat lub nie spełniają normy EURO 2.
Nie wjadą także samochody z silnikiem Diesla (w tym LPG) starsze niż 19 lat i niespełniające normy EURO 4.
Jednak przez pierwsze 3,5 roku z tego zakazu będą zwolnieni mieszkańcy Warszawy, którzy rozliczają w stolicy podatki. Seniorzy (ukończone 70 lat) oraz osoby z niepełnosprawnościami będą zwolnione z zakazu bezterminowo – potwierdzi to specjalna nalepka. Jej wzór został opublikowany przez Rządowe Centrum Legislacji.
Od początku czerwca można złożyć wniosek o uprawnienia i nalepkę w siedzibie Zarządu Dróg Miejskich lub online. Jednym z wymaganych dokumentów jest pierwsza strona zeznania podatkowego PIT lub CIT za rok poprzedni, poświadczona przez właściwy urząd skarbowy w Warszawie.
Więcej szczegółów można znaleźć na zdm.waw.pl/sprawy/strefa-czystego-transportu/ oraz warszawa19115.pl/-/strefa-czystego-transportu-sct
Wniosek można także złożyć w punkcie uruchomionym przy ul. Chmielnej 124 (wejście od Żelaznej). Koszt nalepki to 5 zł.
Za nieuprawniony wjazd do strefy SCT grozi mandat w wysokości 500 zł.
Na specjalnej stronie internetowej sprawdzsct.zdm.waw.pl można sprawdzić czy nasze auto w ogóle potrzebuje nalepki. Po dokonaniu tej czynności można złożyć wniosek online.
Strefa Czystego Transportu
Powstanie Strefy Czystego Transportu w Warszawie reguluje uchwała Rady m.st. Warszawy z 7 grudnia 2023 r.
Co o Strefie Czystego Transportu sądzą mieszkańcy?
Ci, którzy poruszają się komunikacją miejską nie kryją zadowolenia. Kierowcy nie kryją oburzenia, mówią o ograniczeniu praw obywatelskich. Inni domagają się uniwersalnej nalepki na cały kraj, ponieważ nie chcą zalepiać szyby nalepkami różnych miast.
Strefy Czystego Transportu w Europie
Na wprowadzenie Strefy Czystego Transportu zdecydowało się wiele europejskich miast. Obecnie funkcjonuje ponad 320 tego typu stref. Połowa znajduje się we Włoszech, jedna czwarta w Niemczech. Do przyszłego roku strefy powstaną we Francji oraz Hiszpanii. Najbardziej rozbudowany system stref znajduje się w Londynie. Ograniczenia emisyjności pojazdów wprowadzono w 2017 r. w Antwerpii. W Berlinie tzw. Umweltzone istnieje od 2008 r.
Pierwszym polskim miastem, które podjęło uchwałę o stworzeniu SCT był Kraków. Od 1 lipca 2024 r. (o ile ten termin nie zostanie przesunięty) cały Kraków ma się stać Strefą Czystego Transportu.
/om/
Foto: UM
Lokalny Portal Informacyjny w Warszawie
gazeta Mieszkaniec