Szybko i ekologicznie Warszawskim Transportem Publicznym

Do domu, szkoły, miejsca pracy, teatru czy kina najlepiej dojechać transportem publicznym. Fot. UM

Tegoroczny Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu już za nami. Zgodnie z tradycją skończył go Europejski Dzień bez Samochodu, kiedy to można było podróżować Warszawskim Transportem Publicznym za darmo. W ten właśnie sposób władze Miasta Stołecznego chciały zachęcić Warszawiaków do rezygnacji z korzystania z aut na korzyść publicznych środków transportu.

Dlaczego warto wybrać Warszawski Transport Publiczny?

Warszawski Transport Publiczny to doskonała alternatywa dla samochodów osobowych. Przesiadając się z aut do tramwajów, autobusów lub metra, nie tylko oszczędzamy pieniądze, ale też chronimy środowisko. Warszawską komunikacją miejską podróżuje się coraz szybciej i coraz bardziej komfortowo. Wszystko dzięki trwającej wymianie taboru oraz zwiększającej się liczby buspasów i skrzyżowań z priorytetem dla pojazdów transportu publicznego.

Dlaczego warto korzystać z Warszawskiego Transportu Publicznego? Powodów jest kilka. Jeden z nich jest czysto ekonomiczny: jazda metrem, tramwajem, autobusem bądź Warszawską Koleją Dojazdową wychodzi znacznie taniej, niż jazda samochodem. I to w obydwu strefach biletowych.

Kolejnym bardzo istotnym argumentem przemawiającym za WTP jest ochrona środowiska. Przeprowadzone badania dowodzą, iż przeciętny samochód osobowy produkuje około 140 g/km dwutlenku węgla na osobę, autobus natomiast tylko 11 g/km dwutlenku węgla, pociąg zaś niespełna 60 g/km dwutlenku węgla w przeliczeniu na jedną osobę! A przecież autobus czy tramwaj mogą jednorazowo przewieźć ponad 100 osób! W pociągu zaś zmieści się od kilkuset do tysiąca podróżnych! Wniosek jest prosty: im mniej samochodów, tym mniej dwutlenku węgla (który jest głównym gazem cieplarnianym) oraz innych zanieczyszczeń.

Nie da się również zaprzeczyć, że w wielu przypadkach publicznymi środkami transportu podróżuje się zdecydowanie szybciej. Metrem można przejechać przez całe miasto z północy na południe w niecałe 40 minut, nawet w godzinach szczytu, gdy samochody stoją w kilometrowych korkach. To samo dotyczy tramwajów czy kolejki podmiejskiej, a coraz częściej również autobusów. Wynika to z tego, że transport publiczny jest uprzywilejowany. Na 160, z 255 istniejących, warszawskich skrzyżowań zainstalowane są systemy wykrywające nadjeżdżające tramwaje i przełączające sygnalizację świetlną tak, by przejeżdżający przez skrzyżowanie tramwaj nie czekał na zmianę świateł. W przypadku autobusów jest podobnie. Nowoczesne busy, których przybywa na warszawskich ulicach, emitują specjalny sygnał rejestrowany przez sterowniki na skrzyżowaniach. W stolicy przybywa również buspasów, dzięki którym także autobusy mogą szybciej przemierzać ulice miasta.

Warszawski Transport Publiczny coraz bardziej nowoczesny

Wymienione wyżej zalety Warszawskiego Transportu Publicznego uzyskano również dzięki sukcesywnej wymianie taboru na coraz bardziej nowoczesny. I tak stare autobusy zastępowane są przez pojazdy nisko- i zeroemisyjne – hybrydy, gazowce i elektryki (według planów do 2030 r. liczba autobusów o napędzie konwencjonalnym zmniejszyć ma się o połowę). Natomiast nowe pociągi i tramwaje wykorzystują rekuperację, czyli odzyskują energię odzyskiwaną wytwarzaną podczas hamowania. Korzystnym zmianom podlega również Szybka Kolej Miejska.

Stołeczna komunikacja staje się ponadto coraz bardziej przyjazna dla osób niepełnosprawnych, osób starszej oraz rodziców z wózkami dziecięcymi, dzięki rosnącej liczbie autobusów i tramwajów niskopodłogowych.

Warszawski Transport Publiczny z ekologią na co dzień

Wiele z wyżej wspomnianych zmian w transporcie publicznym służyć ma nie tylko polepszeniu komfortu pasażerów, ale również ochronie środowiska. Działania zmierzające ku temu nie ograniczają się tylko do wymiany taboru na bardziej ekologiczny. Sukcesywnie zazieleniają się kolejne torowiska. Trawniki na torach nie tylko pozytywnie wpływają na wygląd stolicy, ale też obniżają poziom dźwięków wydawanych przez jadące tramwaje (nawet o kilka decybeli), filtrują spaliny, wchłaniają wilgoć i obniżają temperaturę.

Rozchodnik na dachu warszawskiej wiaty przystankowej. Fot. UM

W stolicy jest już ponad 25 km zielonych torów. We wrześniu oddano do użytku tory na Winnicę o długości kilometra, od ulicy Strumykowej w pobliże ulicy Leśnej Polanki. Do 2023 roku zaplanowano budowę 13 km tras tramwajowych – m.in. do Wilanowa wraz z odgałęzieniami na ul. Gagarina i Św. Bonifacego oraz na ul. Kasprzaka. Trwa też przygotowywanie koncepcji i dokumentacji tramwaju na Zieloną Białołękę i linii wzdłuż ul. Modlińskiej.

Nowy tramwaj dla Warszawy. Fot. UM



 

Bieżący numer

Bieżący numer w .pdf

Nr 23(792) ROK XXX
Następne wydanie 16.12.2021

Najnowsze wiadomości