Tramwaje na zielonej fali

Tramwaje na Wiatraku przyspieszą dzięki satelitom. Nowoczesna technologia w końcu wkracza na prawy brzeg Wisły.

Kilka lat temu Tramwaje Warszawskie, wprowadzając zieloną falę dla tramwajów, musiały liczyć się z poważnymi pracami drogowymi. Trzeba było rozkopywać ulice, montować podziemne instalacje, a na torach zakładać czujniki.

Teraz wszystkim zajmują się inżynierowie z poziomu biura.

W Tramwajach Warszawskich jest zespół pracowników, którzy zajmują się tworzeniem algorytmów skracających czas przejazdu tramwajów i wprowadzają zieloną falę. Inżynierowie i inżynierki zaproponowali skorzystanie z nadajników satelitarnych GPS, które są zamontowane we wszystkich tramwajach w Warszawie. System zielonej fali oparty o nadajniki GPS i oprogramowanie Tramwajów Warszawskich działa już na trzech skrzyżowaniach. Powstają satelitarne strefy wykrywania nadjeżdżających tramwajów – wyjaśnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik TW.

Na więcej niż połowie skrzyżowań w mieście jest już zielona fala, ale to wciąż zbyt mało. Kolejne algorytmy, sterujące sygnalizacją świetlną, zostaną wprowadzone na 9 ciągach ulic, 35 skrzyżowaniach i 4 węzłach. To oznacza, że przyspieszy 20 linii tramwajowych. Na każdym skrzyżowaniu z zieloną falą tramwaj będzie stał krócej nawet o 60 sekund. Docelowo, zielona fala ma się pojawić w całym mieście. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w przyszłym roku obejmie ona 70 proc. skrzyżowań. Na prawym brzegu Wisły będzie to al. Waszyngtona i Grochowska.


Zielona fala dla tramwaju do 2021 r:

Waszyngtona:

– ul. Saska

– ul. Międzyborska

– ul. Grenadierów

– ul. Międzynarodowa

– ul. Kinowa

Grochowska:

– ul. Wspólna Droga

– ul. Zamieniecka

– ul. Żółkiewskiego

– ul. Kwatery Głównej

rondo Wiatraczna:

– część wschodnia

– część zachodnia (skrzyżowanie ul. Grochowska – ul. Wiatraczna)