Tramwajem na Nowodwory już wkrótce?

Tramwajem na Nowodwory już wkrótce?

Siedem firm chce budować odcinek linii tramwajowej od pętli Tarchomin Kościelny do Nowodworów. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem na początku przyszłego roku tramwaj na Białołęce dojedzie o 1,5 km dalej niż obecnie.

R24 źródło ZTMDo przetargu na budowę kolejnego odcinka linii tramwajowej na Nowodwory stanęło 7 firm. Teraz trwa procedura sprawdzania, czy wszystkie oferty są zgodne z wymaganiami inwestora – Tramwajów Warszawskich. Najtańszą propozycję złożyło konsorcjum firm Trakcja PRKiI, Comsa i AB Kauno Tiltai (z ceną 29,5 mln zł brutto). Wszystkie złożone oferty zmieściły się w założonej przez Tramwaje Warszawskie kwocie.

Lada moment poznamy więc wykonawcę kolejnego odcinka linii tramwajowej na Białołęce, a ten będzie miał osiem miesięcy na przeprowadzenie inwestycji, choć ta nie wydaje się skomplikowana. Do przeróbki jest skrzyżowanie Hanki Ordonówny i Stefanika (dzisiaj jest tam rondo). Trzeba wybudować torowisko i dwa przystanki – przy skrzyżowaniu z ulicą Stefanika i przy rondzie na Nowodworach. Tramwaje dwukierunkowe (tylko „2”, bo „17” tam już nie dojedzie) będą kończyć kurs przy Strumykowej na specjalnej nakładce, ponieważ pętli nie zaplanowano. Pętla tramwajowa zlokalizowana będzie dopiero w kolejnym etapie – na Winnicy.

Jest koncepcja przedłużenia do Winnicy. Tam powstanie duży węzeł przesiadkowy. Na razie jednak skupiamy się na wydłużeniu do Nowodworów – podkreśla Igor Krajnow z Zarządu Transportu Miejskiego.

Inwestycja jest częścią projektu „Budowa wybranych odcinków tras tramwajowych w Warszawie wraz z zakupem taboru”, zgłoszonego do dofinansowania unijnego.

Niedawne otwarcie kopert z ofertami to na pewno nieco spóźniona, ale dobra wiadomość. Jeżeli nie dojdzie do jakichś nieprzewidzianych okoliczności lub też nie będzie odwołań w trakcie wyłonienia wykonawcy, to jest realna szansa na wykonanie tej inwestycji jeszcze w tym roku. Mówimy oczywiście o Nowodworach, do których dojeżdżałby tramwaj linii nr 2. Ze względu na brak pętli nie ma możliwości kursowania tramwajów jednokierunkowych, a próba uruchomienia linii 17 na tramwajach jednokierunkowych wiązałaby się z koniecznością zapewnienia dla jej normalnego funkcjonowania ponad 20 składów, co zapewne wymusiłoby konieczność zakupów kolejnych składów tramwajów dwukierunkowych. Co do terminu zakończenia linii tramwajowej na Winnicy to w obecnej chwili trudno jest podawać realny termin biorąc pod uwagę, że zazwyczaj te podawane wcześniej przy tego typu inwestycjach były zbyt optymistyczne – zaznacza Jan Mackiewicz prezes stowarzyszenia Razem dla Białołęki.

Mieszkańcy cieszą się z rozwoju komunikacji miejskiej, choć nie brakuje też krytycznych i sceptycznych głosów.

Pamiętam ile czasu trwała budowa tego, co już dziś funkcjonuje i dlatego nie wierzę, by akurat tym razem się udało szybko, sprawnie i bez większych komplikacji – tłumaczy Jakub, jeden z mieszkańców i dodaje, że historia budowy tramwaju na Białołękę powinna przejść do historii, a ta była zawiła.

Przypomnijmy: o budowie linii tramwajowej na Białołęce mówiło się już wiele lat temu. Inwestycję blokowali mieszkańcy składając skargi. Nanoszono poprawki, uzupełniano dokumentację. Urzędnicy podawali kolejne terminy – jednym z nich był termin otwarcia Mostu Północnego. Po wielu perturbacjach w końcu w 2014 roku inwestycja ruszyła. Wybudowano 4,5 kilometrową trasę, która kończy się za ul. Mehoffera. Teraz pora na kolejny etap.

Mieszkam na Nowodworach i nie ukrywam, że tramwaj niemal „pod domem” znacznie ułatwiłby mi codzienne wyjazdy do pracy. Teraz kombinuję, żeby zostawić samochód gdzieś w okolicy Lidla i wsiąść w tramwaj, żeby dojechać na Młociny. Czekam z niecierpliwością – mówi pani Jola, a jej sąsiadka ma zupełnie inne zdanie na ten temat. – Białołęka to zielona dzielnica i denerwuje mnie, że sukcesywnie wycinane są drzewa, niszczony każdy skrawek zieleni, a przecież linia tramwajowa to kolejna ingerencja w to, co jeszcze pozostało. Dobrze, że przynajmniej zrezygnowali z pomysłu poszerzenia ulicy Światowida do trzech pasów.

(kas)

foto:ZTM