Tramwajowa zielona fala – za rok 75 proc. skrzyżowań w mieście. Jakie plany mają Tramwaje Warszawskie?
Na 145 z ponad 250 skrzyżowań w Warszawie, przez które przejeżdżają tramwaje, jest tramwajowa zielona fala – to prawie 60 procent. System wykrywa nadjeżdżające wagony i przełącza sygnalizację na skrzyżowaniu tak, by tramwaj – podjeżdżając do niego – nie czekał na zmianę świateł. Korzyści są oczywiste – pasażerowie spędzają mniej czasu w podróży.
Priorytet dla tramwaju na kolejnych skrzyżowaniach oznacza skrócenie czasu przejazdu. Wyraźne oszczędności widać już na kilku liniach. Na przykład linia 17 z Tarchomina dociera teraz na Służewiec o dziesięć minut wcześniej, a 41 z Żerania Wschodniego – o dziewięć minut. Przejazd przez Bródno do Dworca Wileńskiego na Pradze skrócił się zaś o trzy minuty, a prędkość wzrosła o 15 procent. Bardzo popularna linia 2 z Nowodworów do metra Młociny jedzie krócej o 5 minut, co oznacza skrócenie czasu przejazdu aż o jedną czwartą.
Za sprawą redukcji zużycia energii, priorytety dla tramwajów to także większa korzyść dla środowiska. Badania wykazały, że np. po wyłączeniu priorytetu na ul. Marymonckiej zużycie energii przez tramwaje wzrosło na tym konkretnym odcinku trasy o 13 proc.
System docelowo ma objąć wszystkie warszawskie skrzyżowania z torowiskami i sygnalizacją świetlną. Na koniec roku 2021 Tramwaje Warszawskie planują objąć zieloną falą dla tramwajów minimum 75 proc. takich skrzyżowań. Te dodatkowe usprawnienia mają objąć:
- ciąg ul. Marszałkowskiej – część południowa (3 skrzyżowania),
- ciąg ul. Waszyngtona – rondo Wiatraczna – Grochowska wschodnia (11 skrzyżowań),
- ciąg ulic Grójeckiej i al. Krakowskiej – 20 skrzyżowań,
- ciąg ulic Towarowej i Okopowej – 10 skrzyżowań,
- ciąg ul. Wolskiej – 7 skrzyżowań,
- ciąg ul. Powstańców Śląskich – al. Reymonta (od pętli Nowe Bemowo w kierunku północnym) – 6 skrzyżowań,
- ciąg ul. Prostej – 3 skrzyżowania, dotychczas bez priorytetu.
- Z kolei w roku 2022 priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90 proc. skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.
Najważniejsze liczby
- 145 – liczba skrzyżowań w Warszawie z priorytetem dla tramwajów (58 proc. wszystkich z torowiskiem i sygnalizacją świetlną),
- 75 proc. – tyle skrzyżowań w Warszawie z priorytetem dla tramwajów do końca roku 2021,
- 90 proc. – tyle skrzyżowań w Warszawie z priorytetem dla tramwajów do końca roku 2022,
- 45 – kolejnych skrzyżowań z priorytetami dla tramwajów do końca roku 2021, nawet o 24 proc. – o tyle skracają czas przyjazdu priorytety dla tramwajów [trasa Nowodwory – Metro Młociny]
- 3 minuty – o tyle szybciej tramwaj pokonuje średnio trasę dzięki „zielonej fali”
- 1 dzień życia rocznie odzyskują nasi pasażerowie dzięki priorytetom