Trasa W-Z kończy dziś 73 lata!
Dokładnie dziś, czyli 22 lipca 2022 roku, warszawska Trasa W-Z kończy 73 lata! Była to pierwsza z największych inwestycji komunikacyjnych w stolicy po II wojnie światowej. Jej najbardziej charakterystycznym elementem jest tunel pod Starym Miastem ze słynnymi schodami ruchomymi. Budowa Trasy trwała od 1947 do 1949 roku.
Duma PRL-u
Oddana do użytku 22 lipca 1949, czyli w Narodowe Święto Odrodzenia Polski, Trasa W-Z od początku była narzędziem propagandy ówczesnych władz. Miała być jednym z dowodów sukcesów gospodarczych socjalistycznej Polski. Nie można jednak zaprzeczyć, że jej budowa była ogromnym przedsięwzięciem, które wiązało się z wieloma zmianami architektonicznymi w Warszawie. Jak na tak dużą inwestycją, można uznać, że prace zakończono w rekordowym tempie.
Trasa W-Z przebiega ze wschodu na zachód. Zbudowana została w miejscu dawnych przepraw przez Wisłę i ciągów ulic łączących Pragę, Śródmieście i Wolę. Biegnie od przejazdu kolejowego przy ulicy Radzymińskiej u zbiegu z aleją „Solidarności” (dawniej aleja Świerczewskiego) do zbiegu ulic Wolskiej i Młynarskiej. Całkowita długość Trasy wynosi 6760 metrów.
Najbardziej charakterystycznym elementem Trasy W-Z jest oczywiście tunel tramwajowo-drogowy biegnący pod Starym Miastem, od ulicy Miodowej do Krakowskiego Przedmieścia przy Zamku Królewskim. Jego pierwowzorem jest tunel Saint-Cloud pod Paryżem, a jego wykonawcą było Państwowe Przedsiębiorstwo Budowlane „Beton-Stal”, odpowiedzialne za budowę zachodniego odcinka Trasy W-Z.
Warto wiedzieć, że przy budowie tego tunelu pod Starym Miastem zastosowano tzw. otwarty wykop, a nie drążono tunel w taki sposób, jak teraz buduje się linię metra. Oznaczało to konieczność wyburzenia kamienic znajdujących się na trasie tunelu. Później zostały one szczegółowo odtworzone.
A skoro mówimy o tunelu pod Starówką, nie możemy nie wspomnieć o schodach ruchomych, łączących aleję „Solidarności” (wtedy al. gen. Karola Świerczewskiego) z Placem Zamkowym. Były to pierwsze ruchome schody w Polskie, które od chwili otwarcia stały się jedną z największych atrakcji turystycznych Warszawy. Są długie na około 30 metrów i wysokie na około 12 metrów. /jn/
Źródło: Tramwaje Warszawskie, Wikipedia
Foto: Wikimedia.org (na zdjęciu Trasa W-Z w latach 40. XX weku)