Tylko im szyny brak…

Powrócił temat metra na Białołękę. Inwestycja potrzebna, ale większość mieszkańców już doskonale wie, że mało realna do wykonania (przynajmniej w najbliższych latach).

Transport szynowy jest ratunkiem dla zakorkowanej Modlińskiej, Płochocińskiej czy trasy S8. Na razie miasto nie drąży jednak tematu podziemnej kolejki. Trwają prace nad liniami tramwajowymi. Najpierw do ronda Małej Brzozy, w przyszłości do Kobiałki – takie rozwiązania przyniosą ulgę mieszkańcom Zielonej Białołęki. Zachodnia część dzielnicy zyska linię wzdłuż głównej arterii – Modlińskiej (trwają analizy dot. tej inwestycji).

Dzisiaj najwięcej wiemy na temat linii na Zieloną Białołekę. Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na koncepcję tego połączenia. Aby tramwaj jechał wzdłuż Głębockiej, niezbędne jest wybudowanie wiaduktu.

Wiadukt tramwajowy nad trasą S8 wraz z dojazdami będzie miał długość ponad 1 km. Dzięki temu tramwaje na Zieloną Białołękę przejadą bezkolizyjnie nad ekspresówką i planowaną trasą Olszynki Grochowskiej. Po północnej stronie trasy, bezpośrednio przy rondzie Małej Brzozy, zaplanowaliśmy budowę węzła przesiadkowego z autobusów do tramwajów. Perony pętli autobusowej będą zbudowane jak najbliżej przystanku tramwajowego. Nieco dalej będzie miejsce na parking Park&Ride, na którym będzie ponad 200 stanowisk postojowych dla samochodów oraz 300 dla rowerów – mówi Maciej Dutkiewicz z TW.

Trasa tramwajowa z Bródna na Zieloną Białołękę pobiegnie wzdłuż ulicy Matki Teresy z Kalkuty, Św. Wincentego i Głębockiej. Dalej – wzdłuż planowanej trasy Olszynki Grochowskiej aż do pętli w pobliżu szkoły podstawowej nr 112 przy ul. Zaułek. Nowa trasa będzie miała ok. 6,5 km. Tramwaje będą jeździły co 2-3 minuty. Zaplanowano 9 przystanków z 20 peronami. Ważna informacja: czas przejazdu do stacji metra przy ul. Kondratowicza: ok. 15 minut, a czas przejazdu do Dworca Wileńskiego wyniesie ok. 30 minut.

Zakończenie prac projektowych całej trasy tramwajowej planowane jest w 2021 roku. Prace budowlane zajmą około 2 lat, a po ich zakończeniu ruszy połączenie tramwajowe z Zielonej Białołęki do centrum Warszawy.

Warto przypomnieć, że w dokumentach planistycznych linia tramwajowa na Zielonej Białołęce dochodzi aż do Kobiałki. Choć nie ma jeszcze żadnych terminów dotyczących tego odcinka, jest nadzieja, że po wybudowaniu części trasy do ronda Małej Brzozy, pociągnięcie jej dalej będzie już tylko „formalnością”.