Umowa na projekt na tunel, który połączy obie Pragi
Jest już umowa na opracowanie projektu tunelu, którym ul. Tysiąclecia przebiegnie pod torami kolejowymi przy stacji Warszawa Wschodnia. Konstrukcja powstanie w ramach prowadzonej przez PKP PLK modernizacji linii średnicowej. Opracowana zostanie także koncepcja przebiegu ul. Tysiąclecia – na odcinku łączącym ulicę Żupniczą z Kijowską. Inwestycja ma być gotowa w 2029 r.
Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta podpisał z firmą Torprojekt umowę na wykonanie projektu budowlanego tunelu pod torami kolejowymi w ciągu ul. Tysiąclecia oraz opracowanie koncepcji ul. Tysiąclecia od ul. Żupniczej do ul. Kijowskiej. Planowany termin oddania tunelu i drogi to 2029 r.
Węzeł komunikacyjny
Podpisana umowa to realizacja porozumienia, które m.st. Warszawa zawarło w 2022 r. z PKP PLK. Modernizacja linii średnicowej i gruntowna przebudowa stacji Warszawa Wschodnia to najlepszy czas na budowę fragmentu nowego układu drogowego z tunelem pod terenem kolejowym. Opracowanie, które powstanie zapewni spójność dokumentacji projektowej w zakresie przebudowy kolejowej linii średnicowej z dokumentacją projektową dla budowy drogi i umożliwi równoległą realizację obydwu inwestycji.
Tunel będzie kluczowym elementem układu komunikacyjnego przyszłego Węzła Wschód, w którym zbiegną się linie kolejowe, tramwajowe, autobusowe i metro. Wizja węzła powstaje na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego – opracowanie jest dofinansowane ze środków Unii Europejskiej.
Projekt tunelu przy dworcu Warszawa Wschodnia, graf. SZRM Warszawa
Dla kierowców, rowerzystów i pieszych
Koncepcja tunelu zakłada, że znajdą się w nim: jezdnia zapewniająca po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, obustronne chodniki i drogi rowerowe. Takie rozwiązanie ma być również utrzymane w koncepcji ul. Tysiąclecia – drogi, która będzie przebiegać tunelem łącząc ulice Kijowską i Żupniczą. Po zachodniej stronie ul. Tysiąclecia – bliżej stacji Warszawa Wschodnia – przewidziane jest miejsce na linię tramwajową i przystanki z wejściami na perony kolejowych linii podmiejskich. Ułatwi to podróżnym przesiadanie się między różnymi środkami komunikacji publicznej.
Inwestycja jest elementem realizacji nowej koncepcji zagospodarowania Trasy Tysiąclecia, która połączy Pragę Północ z Pragą Południe. W ramach tej koncepcji przewidziane są m.in.: budowa ciągów dróg rowerowych, stworzenie miejsc przyjaznych pieszym, wytyczenie lokalnych dróg dla ruchu samochodowego oraz trasy dla tramwaju. Powstać ma także układ powiązanych placów i skwerów oraz nowe elementy małej architektury. Konsultacje społeczne dotyczące koncepcji zagospodarowania Trasy Tysiąclecia odbyły się w 2022 r.
Koszt opracowania projektu tunelu oraz koncepcji ul. Tysiąclecia na odcinku od ul. Kijowskiej do ul. Żupniczej wyniesie 2,5 mln zł.
/UM Warszawa, fot. C. Warś/