Upadłość konsumencka – jak i kiedy ją zgłosić?

Upadłość konsumencka - jak i kiedy ją zgłosić?

Zaległości ze spłatą zobowiązań finansowych to problem, który bardzo często dotyczy wielu konsumentów. Niepłacone faktury, kredyty i inne zadłużenia to prosta droga do wpadnięcia w spiralę długów. W sytuacji, gdy regulacja należności nie jest możliwa, warto pomyśleć o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej. Dowiedzmy się, na czym właściwie polega ten proces i jak znaleźć najlepszą kancelarię specjalizującą się w upadłości konsumenckiej. 

Upadłość konsumencka — co to jest? 

Upadłość konsumencka to nic innego, jak proces, który ma na celu rozwiązanie problemu z zadłużeniem konsumenta. Przeprowadza się go, by oddłużyć taką osobę i wyprowadzić ją z problemów finansowych poprzez stworzenie realnego planu spłaty wierzycieli oraz inne działania. Upadłość konsumencka polega w swej istocie na umorzeniu zobowiązań osoby fizycznej wobec wierzycieli w sposób częściowy lub całkowity. Jeśli sąd zadecyduje, że wierzyciele mają zostać zaspokojeni, to pokrycie zobowiązania może stanowić na przykład majątek konsumenta. Krótko mówiąc, ogłoszenie upadłości to bardzo skuteczny sposób na wyjście z długów dla osób niewypłacalnych. Więcej na temat korzyści tego rozwiązania znajdziemy na https://upadlosckonsumenta24.pl/blog/.

Na czym polega ogłoszenie upadłości konsumenckiej? 

Tak, jak już wiemy, upadłość konsumencka polega na oddłużaniu konsumenta, który jest niewypłacalny. Jednak jak to wygląda w praktyce? Przede wszystkim, warto wiedzieć, że wszystkie sprawy w tej kwestii reguluje prawo upadłościowe. Natomiast decyzja o uznanie ogłoszenia upadłości wydawana jest przez sąd. Tym samym, decydując się na takie działanie, można skorzystać z profesjonalnego wsparcia, jakie zapewni kancelaria prawna. Upadłość konsumencka to wieloetapowa procedura, a samo rozpatrywanie wniosku może trwać nawet do kilku tygodni. 

Co, jeśli sąd uzna upadłość konsumencką? W takiej sytuacji rozpoczyna się kolejny etap, czyli postępowanie właściwe z udziałem syndyka. Tutaj w toku postępowania upadłościowego ustalana jest tak zwana masa upadłościowa, czyli wszystko, co można zaliczyć do majątku osoby zadłużonej. Następnie dochodzi do spieniężenia, które przeznaczane jest na spłatę należności — całkowitą lub częściową. 

Kto może ogłosić upadłość konsumencką?

Ogłoszenie upadłości konsumenckiej to rozwiązanie, z którego nie każdy może skorzystać. Jest ono bowiem kierowane jedynie do konkretnej grupy konsumenckiej, a dokładniej mówiąc, do osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Wniosek o upadłość może więc złożyć jedynie osoba, która nie posiada statusu przedsiębiorcy.

To jednak nie wszystko, co potrzebne jest do ogłoszenia upadłości konsumenckiej. Jest jeszcze inny warunek, jaki należy w tym celu spełnić. Jest nim niewypłacalność. To oznacza, że osoba wnioskująca nie może być w stanie samodzielnie uregulować swoich zobowiązań. Co kluczowe, taka sytuacja musi istnieć od przynajmniej 3 miesięcy. Warto jednak dodać, że musi być to niewypłacalność niezawiniona, czyli taka, która nie wynika z celowego działania, czy też rażącego zaniedbania. Należy jednak pamiętać, że są to kryteria ocenne, a każda sprawa rozpatrywana jest w sposób indywidualny. Dlatego też najlepiej zgłosić się do kancelarii specjalizującej się w sprawach upadłości konsumenckiej, ponieważ tam otrzyma się profesjonalną pomoc. Na https://upadlosckonsumenta24.pl/ możemy znaleźć wiele informacji na temat tego, kto dokładnie może skorzystać z tego rozwiązania. 

Jak ogłosić upadłość konsumencką? 

Jeśli chce się ogłosić upadłość konsumencką, należy przede wszystkim złożyć odpowiedni wniosek w odpowiednim sądzie. Dokument inicjuje upadłość konsumencką, dlatego też musi być sporządzony we właściwy sposób. Obecnie jego złożenie odbywa się w formie elektronicznej.  Każdy wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej musi zawierać ściśle określone informacje, takie jak między innymi:

  • dane identyfikacyjne,

  • wykaz majątku z jego szacunkową wyceną,

  • listę wierzycieli oraz informację o wysokości należności,

  • przychody,

  • informację o posiadanych środkach w gotówce oraz dostępnych na kontach bankowych,

  • dowody potwierdzające niewypłacalność,

  • uzasadnienie.

Wszystkie informacje uwzględnione we wniosku muszą w pełni pokrywać się ze stanem faktycznym. W przeciwnym razie może mieć to przykre konsekwencje dla konsumenta. 

Pomoc w zakresie upadłości konsumenckiej — gdzie szukać?

Formalności związanych z ogłaszaniem upadłości konsumenckiej jest naprawdę wiele. Trudno więc samodzielnie załatwić je wszystkie i bez wysiłku przejść tę procedurę pomyślnie. Po drodze można napotkać wiele przeszkód wynikających z nieznajomości obowiązujących procedur i błędnej interpretacji przepisów. Z tego też powodu większość konsumentów, którzy rozważają ogłoszenie upadłości, korzysta z profesjonalnego wsparcia specjalizujących się w tej dziedzinie kancelarii. 

Gdzie właściwie znaleźć kancelarię adwokacką, która zajmuje się właśnie upadłością? Bez problemu znajdziemy ją w  internecie! Podczas tych poszukiwań, koniecznie zapoznajmy się z ofertami poszczególnych specjalistów, opiniami klientów. Zwrócimy uwagę czy w nazwie kancelarii widnieje nazwisko Adwokata lub Radcy Prawnego będącego właścicielem  kancelarii. Taka analiza pozwoli na wybranie rzetelnej i skutecznej pomocy do naszej sprawy upadłościowej.  

Artykuł sponsorowany

error: Zawartość chroniona prawem autorskim!! Dbamy o prawa: urzędów, instytucji, firm z nami współpracujących oraz własne. Potrzebujesz od nas informacji lub zdjęcia? Skontaktuj się redakcja@mieszkaniec.pl
Skip to content