Veturilo od 1 marca – mniej rowerów, stacje w nowych lokalizacjach

Start nowego sezonu Veturilo zaplanowany jest tradycyjnie na 1 marca. Operator systemu, firma Nextbike Polska, rozpoczął już rozwożenie rowerów po całej Warszawie. Z budżetu miasta zostanie sfinansowanych 300 stacji rowerów miejskich. Oprócz tego, tak jak dotychczas, dostępne będą osobne stacje zawierające rowery ze wspomaganiem elektrycznym (10 stacji) i dziecięce (6 stacji).  Łącznie do dyspozycji będzie dokładnie 4560 rowerów.

Pandemia koronawirusa odroczyła w czasie ambitny plan modernizacji i rozbudowy Veturilo. Z podobnymi problemami borykają się również inne polskie miasta. W Warszawie pierwotna koncepcja, poprzedzona szczegółowymi analizami, szerokimi konsultacjami i dialogiem technicznym, zakładała ponad 500 stacji i blisko 6,5 tysiąca rowerów oraz wiele nowości i usprawnień. Ostatecznie w tym sezonie wyjątkowo realizowany będzie wariant pomostowy, który wymaga pewnych oszczędności i ograniczeń. Na szczęście w stolicy udało się utrzymać ciągłość funkcjonowania roweru publicznego, który stanowi ważne ogniwo systemu transportowego. Nie obędzie się jednak bez pewnych zmian.

ROSZADY NA ROWEROWEJ MAPIE WARSZAWY

Wiosna to początek sezonu budowlanego. Dlatego od początku sezonu zostanie wprowadzonych szereg drobnych poprawek w lokalizacji stacji. Duża część z nich wynika z niezbędnej koordynacji z planowanymi pracami na drogach, w tym związanymi z budową nowej infrastruktury rowerowej.

Następujące stacje zmieniły swoją lokalizację, a część z nich również nazwę:

Podane zostały koordynaty GPS w formie linku do dokładnego miejsca na mapie satelitarnej.

ZMIANY W ŚRÓDMIEŚCIU

Chcemy aby stacje Veturilo były tam, gdzie są najbardziej potrzebne. Dlatego w ramach dostępnej puli 300 sztuk zdecydowaliśmy też o przenosinach najmniej popularnych stacji w Śródmieściu oraz o zmniejszeniu pojemności niektórych istniejących stacji. Pozwoli to na utrzymanie funkcjonowania innych wybranych ważnych stacji, które miały w poprzednim sezonie sponsora prywatnego, czyli: Metro Świętokrzyska, rondo ONZ, al. Jana Pawła II – al. Solidarności, metro Nowy Świat – Uniwersytet, Aleje Jerozolimskie – Emilii Plater.

W tym celu wprowadzone zostały następujące zmiany:

  • Krakowskie Przedmieście – Traugutta – zmniejszenie stacji, demontaż jednego z dwóch terminali
  • Plac Politechniki – zmniejszenie stacji, demontaż jednego z dwóch terminali
  • Ordynacka – Uniwersytet Medyczny – likwidacja stacji
  • Pałac Kultury i Nauki – likwidacja stacji
  • Aleja Armii Ludowej – Rektorska – likwidacja stacji

ZMIANY NA OBRZEŻACH

300 stacji zapewnionych przez ratusz oznacza powrót systemu do rozmiaru z 2016 roku. W ramach nowej umowy nie powrócą więc dodatkowe stacje, których działalność w latach 2017-2020 była finansowana bezpośrednio przez urzędy dzielnic na mocy prawa opcji pozwalającej na rozbudowę systemu. Dotyczy to łącznie 31 stacji w dzielnicach: Bemowo (6 stacji), Bielany (8 stacji), Ochota (2 stacje), Rembertów (7 stacji), Targówek (1 stacja), Ursynów (1 stacja), Wilanów (5 stacji) i Włochy (1 stacja). Zmiana ta była konieczna, aby móc uruchomić system Veturilo w tym sezonie. Poniżej ich lista:

Bemowo:

  • Człuchowska – Rozłogi
  • Park Górczewska
  • Powstańców Śląskich – Wrocławska
  • Lazurowa – Sternicza
  • Radiowa – Wrocławska
  • Urbanowicza – Kocjana

Bielany:

  • Arkuszowa
  • Bogusławskiego – Rodziny Połanieckich
  • Kochanowskiego – Galla Anonima
  • Marymoncka – Przy Agorze
  • Park Kępa Potocka
  • al. Reymonta – Broniewskiego
  • Wólczyńska – Wolumen
  • Wólczyńska – Conrada

Ochota:

  • PKP Żwirki i Wigury
  • Rondo Zesłańców Syberyjskich

Rembertów:

  • Komandosów – Niedziałkowskiego
  • Niepołomicka – Chełmżyńska
  • Paderewskiego – Czwartaków
  • PKP Rembertów – Cyrulików
  • PKP Rembertów – Marsa
  • Rondo Fieldorfa “Nila”

Targówek:

  • Łabiszyńska – OSiR Targówek

Ursynów:

  •  al. KEN – Przy Bażantarni

Wilanów:

  • Opieńki – Maślaków
  • Park Kultury w Powsinie
  •  Przyczółkowa – Ptysiowa
  •  al. Rzeczypospolitej – oś. Królewska
  •  Sobieskiego – Nałęczowska

Włochy:

  •  Kleszczowa – Krańcowa

SPONSORZY ZOSTAJĄ Z VETURILO

Dodatkowo uruchomionych będzie za to kilkanaście stacji sponsorskich, czyli ogólnodostępnych, ale sfinansowanych przez prywatne firmy (np. parki biurowe lub centra handlowe). Dobrze znanym przykładem stacji sponsorskiej, jest niezwykle popularna stacja przy centrum handlowym Westfield Arkadia (30,5 tys. wypożyczeń w 2020 roku). Cały czas trwa pozyskiwanie przez firmę Nextbike nowych partnerów do tego projektu. Oznacza to, że niewykluczone jest uruchomienie wiosną na takich zasadach kolejnych wypożyczalni. Każda z nich zwiększa również oczywiście całkowitą pulę rowerów dostępnych w systemie.

/ZDM/