Warszawa, jedno z najbardziej zakorkowanych miast w Polsce, na podium w Rankingu miast przyjaznych kierowcom

Warszawa na podium w rankingu miast przyjaznych kierowcom

Warszawa pnie się do góry w Rankingu miast przyjaznych kierowcom. W 2022 r. zajęła trzecie miejsce wyprzedzając Poznań, Kraków i Wrocław. Zwycięzcą rankingu został Gdańsk, drugie miejsce zajęła Łódź. Ciekawostką jest to, że według innych badań, o których piszemy niżej, pierwsze trzy miasta z Rankingu miast przyjaznych kierowcom, są w czołówce najbardziej zakorkowanymi miastami w kraju. To jak to w końcu jest z byciem miastem przyjaznym kierowcom? 

Zacznijmy od Rankingu miast przyjaznych kierowcom. Jest to autorski pomysł serwisu oponeo.pl. W jego powstaniu pomagają także informacje, które wpływają do systemu Yanosik (zgłaszane w czasie rzeczywistym).

W pierwszym rankingu przeprowadzonym w 2018 r. Warszawa zajęła ostatnie, ósme miejsce, wśród ocenianych miast powyżej 300 000 mieszkańców. Podobna sytuacja miała miejsce w latach 2019-2020. Warszawa zamykała wówczas listę miast.

Warszawa na podium w rankingu miast przyjaznych kierowcom 1Co brano pod uwagę tworząc Ranking miast przyjaznych kierowcom 2022?

Infrastrukturę parkingową, prędkość z jaką poruszają się kierowcy po mieście, liczbę odnotowanych kolizji, możliwość ładowania samochodów elektrycznych, carsharing (wynajem samochodów na minuty), ceny paliwa, koszty ubezpieczenia oraz koszt wymiany opon.

Jak wypadła Warszawa w poszczególnych kategoriach?

W których miastach poruszamy się najszybciej?

Tu Warszawa zajęła drugie miejsce, zaraz za Lublinem, ze średnią prędkością w centrum 34 km/h i 42 km/h poza centrum. Pod uwagę wzięto dane z 2021 r. odnotowane w godzinach 7-21.

W których miastach zgłoszono najmniej kolizji?

Warszawa zajęła w tej kategorii 6. miejsce z 25 731 kolizjami w ciągu roku, co w przeliczeniu dało wynik 14,2 kolizji na 1000 mieszkańców.

Parkowanie – opłaty w SPPN

Stolica zajęła w tej kategorii 5. miejsce. Najtańsze parkowanie jest w Lublinie, najdroższe w Poznaniu.

Infrastruktura Park N Go

Warszawa na 1. miejscu. Stolica nie ma największej liczby parkingów, ale ma najwięcej miejsc parkingowych.

Ekojazda – zapotrzebowanie na stacje ładowania samochodów elektrycznych  i hybrydowych

W tej kategorii Warszawa, w której znajdują się 203 stacje ładowania, także zajęła 1. miejsce.

Auta na minuty

Warszawa zajęła drugie miejsce. Według danych z maja 2022 r. liczba dostępnych aut w stolicy w systemie carsharing wynosi 1656 – najwięcej spośród badanych miast. Jednak zgodnie z przelicznikiem na 1000 mieszkańców, który wyniósł 0,9, stolicę wyprzedził Gdańsk z wynikiem 1,6.

Gdzie zatankujemy najtaniej?

Warszawa zajęła siódme miejsce w kategorii. Pod uwagę wzięto dane z 2021 r.

W których miastach są najniższe opłaty za ubezpieczenie?

Warszawa znalazła się na 6. miejscu. Pod uwagę wzięto dane do 22.06.2022 r.

Gdzie najtaniej wymienimy opony?

Ta usługa w stolicy nie należy do najtańszych. Szóste miejsce Warszawy w kategorii. Pod uwagę wzięto popularny rozmiar opon 205/55 R16.

Warszawa na trzecim miejscu w Rankingu miast przyjaznych kierowcom

Miejsca w poszczególnych kategorii uplasowały Warszawę na trzecim miejscu w ogólnej klasyfikacji.

***

Po przeczytaniu Rankingu miast przyjaznych kierowcom (pełny raport dostępny jest https://www.oponeo.pl/ranking-miast-przyjaznych-kierowcom), można odnieść wrażenie, że Warszawa z roku na rok jest coraz bardziej przyjazna prowadzącym samochody. Co na to kierowcy?

Patrząc na opinie wyrażane w mediach społecznościowych, kierowcy mają nieco odmienne zdanie. Dość częstymi reakcjami są komentarze:

– To chyba jakiś żart, coraz więcej słupków, zwężonych ulic, wszędzie korki.

– Miasto tragedia dla kierowców, słupki, wszędzie słupki, korki, kasowanie miejsc parkingowych.

– To żart? Przecież tu się nie da normalnie jeździć. Miasto jest zakorkowane.

– To chyba ranking dla jednośladów.

Nie brakuje głosów osób zadowolonych, ale z reguły są to osoby, które nie poruszają się samochodami.

Ranking firmy TomTom

Firmą, która analizuje przepustowość w wielu miastach na świecie jest TomTom – holenderski producent systemów nawigacyjnych. TomTom od lat prowadzi statystyki dotyczące ruchu i zakorkowania miast, również w Polsce. Według raportu firmy z 2021 r. (https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/poland-country-traffic) do najbardziej zakorkowanych miast w Polsce należą:

  • Łódź (1. miejsce),
  • Warszawa (5. miejsce),
  • Trójmiasto (7. miejsce).

W 2021 r. (w skali całego roku) kierowcy stracili 154 godziny życia stojąc w korkach. To prawie tydzień. Gdy spojrzymy na statystyki, okazuje się że w 2019 r. kierowcy stracili jeszcze więcej godzin, bo aż 183, a to już ponad tydzień. To, że w 2021 r. liczba godzin była mniejsza, nie oznacza, że sytuacja drogowa w stolicy uległa znacznej poprawie. Odrobinę lepsza sytuacja miała miejsce w 2020 r., ale dużą rolę w mniejszym natężeniu ruchu w 2020 r. odegrała pandemia COVID-19. I tu nasuwa się kolejne pytanie. Jak to się dzieje, że najbardziej zakorkowane miasta, są miastami najbardziej przyjaznymi kierowcom?

Oczywiście powyższych rankingów nie da się porównać z powodu różnych kryteriów. Gdyby jednak do Rankingu miast przyjaznych kierowcom dodać kolejne kategorie, np.:

  • stan dróg
  • spękany asfalt
  • brak asfaltu
  • dziury
  • ilość zwężonych lub zaplanowanych do zwężenia ulic
  • likwidowane linie lub skracane trasy komunikacji miejskiej
  • liczba przesiadek, których trzeba dokonać, by dostać się z jednego końca miasta na drugi (nie licząc odcinków, które łączy metro)

klasyfikacja końcowa mogłaby wyglądać nieco inaczej.

Lekarstwo na korki?

Częściowo miały nim być rozbudowane linie metra. Tak się jednak nie dzieje. Z jednej strony miasto zachęca kierowców do przesiadki do transportu publicznego, a z drugiej, zaraz po tym jak odda do użytku nowe stacje metra, kasuje linie autobusowe, nie zwracając uwagi na to, że linie metra nie pokrywają się z likwidowanymi liniami autobusowymi. Dochodzi do tego, że metrem trzeba jechać dookoła. Korzystając z komunikacji, trzeba dokonywać kilku przesiadek, co niejednokrotnie zajmuje więcej czasu, niż jazda autem. Ograniczenie linii autobusowych z pewnością nie zachęci kierowców do jazdy tym środkiem komunikacji. /om/

Źródło: www.oponeo.pl, www.tomtom.com
Foto: pixabay.com
Grafika: www.oponeo.pl

 



error: Zawartość chroniona prawem autorskim!! Dbamy o prawa: urzędów, instytucji, firm z nami współpracujących oraz własne. Potrzebujesz od nas informacji lub zdjęcia? Skontaktuj się redakcja@mieszkaniec.pl
Skip to content