Warszawskie Metro ma już 30 lat

otwarcie metra w 1995 roku Foto Archiwum Metra Warszawskiego

Pierwszy odcinek podziemnej kolei w stolicy otwarty został 30 lat temu. 7 kwietnia br. , Warszawskie Metro obchodziło jubileusz wspólnie z pasażerami.

Pierwsze dwa pociągi podziemnej kolei ruszyły ze stacji Wilanowska dokładnie 7 kwietnia 1995 roku – niemal dokładnie po 10 latach od rozpoczęcia prac, które rozpoczęły się 15 kwietnia 1985 r. Linia metra miała wówczas 11 kilometrów długości i 11 stacji – od Kabat do Politechniki. Wtedy pociągi metra liczyły po trzy wagony – były to rosyjskie składy z serii 81. Obecnie podróżni mogą korzystać z 39 stacji metra, łączna długość tras to prawie 40 km, a podróżnych wożą nowoczesne wagony z serii Inspiro, koncernu Alstom i Skoda Varsovia.

Metro łączy ludzi

Konsekwentnie inwestujemy w stolicy w rozwój transportu szynowego – budujemy kolejne stacje metra na linii M2 i projektujemy kolejne trasy poziemnej kolei. Skutecznie na ten cel pozyskujemy środki europejskie, ale też korzystamy z budżetu miejskiego na ten cel. Podróżni doceniają te działania – już dziś niemal 60 proc. mieszkańców Warszawy wykorzystuje transport zbiorowy w codziennych podróżach i – co nas bardzo cieszy – aż 94 proc. ocenia dobrze funkcjonowanie komunikacji miejskiej w stolicy. Tylko w ubiegłym roku z warszawskiego metra skorzystało niemal 200 mln pasażerów – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

W latach 2019-2023, a więc w trakcie poprzedniej kadencji prezydenckiej powstało 11 nowych stacji na linii M2. Obecnie podróżni mogą korzystać z 39 stacji metra, a łączna długość tras to prawie 40 km. W najbliższych latach przybędą kolejne trzy stacje na linii M2. A według masterplanu komunikacyjnego dla Warszawy do 2050 roku powstaną w mieście trzy nowe linie metra. Dzięki temu 17 z 18 dzielnic będzie miało dostęp do metra, a ponad połowa mieszkańców stolicy – zgodnie z ideą miasta 15-minutowego – będzie mieszkać w zasięgu dojścia piechotą do stacji metra.

Jednak nasze Metro to nie tylko kilometry nowych linii i nowoczesne składy wożące wygodnie oraz bezpiecznie warszawianki i warszawiaków do pracy czy szkoły, ale również ludzie – tysiące kobiet i mężczyzn, którzy budowali i budują kolejne stacje, ale także prowadzą pociągi, zajmują się nadzorem ruchu oraz konserwacją i naprawami. Chciałbym im bardzo podziękować za ich ważną, potrzebną, codzienną pracę – dodaje prezydent stolicy.

Świętowaliśmy z Metrem

Z okazji 30-lecia uruchomienia kursów na linii M1 Warszawskie Metro przygotowało dla mieszkanek i mieszkańców Warszawy kilka atrakcji.

W poniedziałek, 7 kwietnia, od wczesnych godzin porannych na stacji Świętokrzyska w rejonie galerii multimedialnej pasażerowie witani byli słodkim upominkiem z logo metra. Na trzech ścianach galerii wyświetlana była tzw. oś czasu z historią warszawskiego metra w pigułce.

Z kolei o godz. 15:00 na antresoli stacji Wilanowska (głowica południowa, ściana wschodnia) została uroczyście odsłonięta jubileuszowa mozaika. To właśnie na tej stacji, w 1995 roku, odbyło się uroczyste otwarcie podziemnej kolei w Warszawie.

W części antresoli galerii Wilanowska – w ramach Akademii Sztuk Podziemnych – zaprezentowana została wystawa z okazji 30. rocznicy uruchomienia przewozów pasażerskich metrem w Warszawie. 

Tego dnia na monitorach w pociągach i na stacjach metra, a także na wybranych ekranach digitalowych w Śródmieściu wyświetlane było jubileuszowe logo Warszawskiego Metra.

Źródło i foto: UM

gazeta Mieszkaniec, Warszawski Lokalny Portal Informacyjny Mieszkaniec, warszawskie informacje

error: Zawartość chroniona prawem autorskim!! Dbamy o prawa: urzędów, instytucji, firm z nami współpracujących oraz własne. Potrzebujesz od nas informacji lub zdjęcia? Skontaktuj się redakcja@mieszkaniec.pl