Wedlowskie urodziny z nutą odpowiedzialności

Pamiątkowy mural Wedla

Sąsiadująca z Parkiem Skaryszewskim od lat 30. XX w. firma Wedel kontynuuje tradycję społecznej odpowiedzialności, zainicjowaną przez Emila i Jana Wedlów. Obchodzący w tym roku 170-lecie legendarny producent od lat angażuje się w działania lokalne na terenie Warszawy, w tym oczywiście na Pradze.

Dziedzictwo rodziny Wedlów

Wedlowie łączyli prowadzenie biznesu z troską o najbliższe otoczenie: pracowników i lokalną społeczność. W podejściu do załogi wyprzedzali swoją epokę, a współcześni menadżerowie śmiało mogą się nimi inspirować. Jan Wedel znacznie rozwinął działania swojego ojca, Emila. Przede wszystkim troszczył się o załogę: przy fabryce Wedla działały żłobek i przedszkole, a także gabinet lekarski i dentystyczny. Pracownicy mogli wspólnie trenować w ramach firmowego Klubu Sportowego Rywal, w którym działały sekcje m.in. zapaśnicza, kolarska, pływacka. Jan Wedel włączał się również aktywnie w życie Warszawy i warszawiaków. Regularnie wspierał Komitet Opieki Społecznej, przekazując wedlowskie produkty. Pomagał także ludności stolicy w czasie II wojny światowej, m.in. poprzez udostępnienie stołówki pracowniczej i przygotowanie paczek żywnościowych. Był jednym z fundatorów budynku Filharmonii Narodowej czy pomnika Ignacego Paderewskiego, który dziś stoi w Parku Ujazdowskim.

Wedel dla Warszawy

Dziś troska o otoczenie rozumiana jest przez firmę na kilka sposobów. Cała produkcja zasilana jest zieloną energią z farm wiatrowych, fabryka korzysta także z rozwiązań oszczędzających prąd, wodę i minimalizujących ilość generowanych odpadów. Poprzez te działania Wedel chce odpowiadać na globalne wyzwania środowiskowe, wynikające m.in. ze zmian klimatycznych. Troska o otoczenie to również łączące tradycję ze współczesnością działania w Warszawie, w tym oczywiście na Kamionku.

We współpracy z Muzeum Neonów firma odtworzyła kultowe neony związane z marką. Na szczycie kamienicy Wedla przy ul. Szpitalnej 8 świeci znów chłopiec na zebrze – symbol marki od lat 30., zaś na dach dawnego domu Wedla przy ul. Puławskiej 28 powrócił neon E. WEDEL CZEKOLADA. Pamiętając o znaku rozpoznawczym firmy, Wedel opiekuje się też mieszkającą w warszawskim ZOO zebrą o imieniu Pralinka.

W Gabinecie Opakowań Firm Warszawskich, który mieści się w Muzeum Warszawy, prezentowane są wykonane z różnych tworzyw historyczne opakowania w rozmaitych formach. Wśród nich nie mogło zabraknąć eksponatów Wedla, tj. m.in. pudełka na słodycze w kształcie beczułki, biało-kobaltowej puszki z widokami Warszawy, etykiet czekolad z reprodukcjami polskich artystów czy puzderka na landrynki i miętówki.

Wedel wspiera również aktualne praskie inicjatywy społeczne. W tym roku po raz szesnasty był partnerem tytularnym Biegu Wedla, który organizowany jest w Parku Skaryszewskim.

20 lat trwa również współpraca firmy z działającym na Pradze Stowarzyszeniem „Serduszko dla Dzieci”, które pomaga dzieciom i młodzieży z trudnych środowisk. Wśród wspólnych osiągnięć dwóch dziesięcioleci wymienić należy m.in. specjalną przestrzeń ekologiczno-edukacyjną Folwark Wawer, zlokalizowaną na dachu fabryki Wedla pasiekę, turniej piłkarski Serduszko Cup czy Praski Festiwal Filmów Młodzieżowych. Wedel jako mecenas projektu „Ogrody Polsko-Niemieckie” wspiera też rewitalizację części Parku Skaryszewskiego sąsiadującej z fabryką. Projekt uwzględnia poszanowanie ekosystemu parku oraz zaangażowanie okolicznych mieszkańców w wydarzenia edukacyjne na tym terenie.

We współpracy z partnerami społecznymi stawiamy na długie dystanse. Dzięki takiemu podejściu możemy skutecznie planować wspólne działania i trafiać w aktualne potrzeby otoczenia – wyjaśnia Aleksandra Kusz vel Sobczuk, Kierownik Komunikacji Korporacyjnej firmy Wedel.

Słodki Jubileusz

Nawiązując do tradycji zapoczątkowanych przez rodzinę Wedlów, firma chce w tym roku świętować swoją wyjątkową rocznicę z pracownikami i partnerami społecznymi.

W ekipie Wedla każdego dnia inspirujemy się wzajemnie, zarówno w pracy, jak i przy różnorodnych inicjatywach społecznych, pokazując że wartości założycieli są żywe na co dzień. Naszym przepisem są ludzie, którzy żyją z pasją. Nie tylko do czekolady, ale także do pomagania innym – podsumowuje Aleksandra Kusz vel Sobczuk.

Przy okazji jubileuszu firma angażuje pracowników w działania dobroczynne. W ramach akcji „170 proc. normy” planują do grudnia wspólnie pokonać 1 170 000 km w sportowej rywalizacji, a zebrane w ten sposób 30 000 zł od firmy przekażą na wybrany przez załogę cel społeczny.