Więcej buspasów
Niemal 40 kilometrów nowych buspasów wkrótce pojawi się w całym mieście. Większość z nich zostanie na stałe, ale wśród nich są też tymczasowe, jak te, które usprawnią podróż w czasie remontu estakad Trasy Łazienkowskiej.
Od lat wprowadzane są różne rozwiązania, które ułatwiają autobusom komunikacji miejskiej poruszanie się po mieście bez przestoju w korkach. Teraz na ulicach Warszawy jest w sumie ponad 68,5 km specjalnie wydzielonych pasów. Poza tym są też odcinki przeznaczone tylko dla autobusów, jak chociażby św. Wincentego od Matki Teresy z Kalkuty – Niwa, a na niektórych fragmentach ulic poruszają się one po wspólnym torowisku tramwajowo-autobusowym, co można zobaczyć m.in. w al. Solidarności i na ulicy 11 Listopada (łącznie 5,7 km).
Wszystkie te rozwiązania zdają egzamin, ale najczęściej stosowanym są buspasy, bo wyznaczyć je można na niemal wszystkich większych drogach.
Urząd Miasta zapowiada wprowadzenie w najbliższym czasie kolejnych zmian na ulicach, co jest dobrą informacją dla wszystkich pasażerów komunikacji miejskiej. Gdzie będą zmiany na prawym brzegu Wisły?
Najważniejsza wiadomość, na którą czekają mieszkańcy Białołęki, ale nie tylko, bo również sąsiedniej Jabłonny czy Legionowa, to buspas na ul. Modlińskiej, który będzie wyznaczony na odcinku od ulicy Aluzyjnej do Światowida (w jednym kierunku, o długości ok. 4 km). Na Modlińskiej zmiana pozostanie na stałe, a kolejne 5 km buspasów w prawobrzeżnej Warszawie zostanie utworzone tymczasowo – na czas remontu wiaduktów Trasy Łazienkowskiej.
Powstaną one na dwóch ulicach: Ostrobramska – od Lotniczej do Przyczółka Grochowskiego (w jednym kierunku, o długości ok. 3 km) oraz w al. Stanów Zjednoczonych – od ronda Wiatraczna do Przyczółka Grochowskiego (w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 2 km).
Sieć buspasów rozwija się dynamicznie i dzięki temu możliwe jest dopuszczenie kolejnych pojazdów do korzystania z tych wyznaczonych tras. Jeszcze do ubiegłego roku były to pojazdy Warszawskiego Transportu Publicznego i Miejskiego Transportu Osób Niepełnosprawnych oraz taksówki. Teraz mogą nimi także jeździć karetki oraz motocykle (ale tylko na tych specjalnie oznaczonych, choć finalnie będzie to dotyczyło wszystkich), a także auta elektryczne.
Rys. Jacek Frankowski