Z Waszyngtona zniknie zebra z oceną „0”?
W latach 2016-2020, Zarząd Dróg Miejskich przeprowadził kompleksowy audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego wszystkich warszawskich przejść dla pieszych, które nie posiadają sygnalizacji świetlnej. Łącznie były to 4093 zebry, z czego 1547 przejść po prawej stronie Wisły.
Podczas audytu badano bezpieczeństwo przejść pod kątem ok. 30 kryteriów, wśród których znalazła się m.in. organizacja ruchu, geometria jezdni czy oświetlenie. Oceniano także widoczność pieszego w odległości 1 metra od krawędzi jezdni, czyli odpowiadano na pytanie czy kierowca może dostrzec pieszego, który zamierza przejść przez jezdnię.
Chociaż audyt rozpoczął się ponad 8 lat temu, to na poprawę bezpieczeństwa na ulicach trzeba było poczekać… Dlatego cieszy fakt, że jego wyniki są jednak widoczne na wielu przejściach dla pieszych w postaci: sygnalizacji świetlnej, progów zwalniających, azyli dla pieszych czy rond, które uspakajają ruch. Zważywszy na niedawny wypadek przy ul. Woronicza, dalsze zmiany wydają się zasadne. Chociaż niebezpieczne miejsca cyklicznie są „naprawiane”, jednak wiele miejsc prosi się o szybsze działania.
Przejść z oceną „zero”, czyli takich, które są niebezpieczne, jest w Warszawie prawie 70.
Wśród nich jest przejście w al. Waszyngtona przy ul. Niekłańskiej, które jest jednym z czterech na Pradze-Południe, na którym nie zrealizowano jeszcze prac wynikających z kontroli. Wyniki audytu jednoznacznie mówią o tym, że wspomniane przejście jest bardzo niebezpieczne i posiada liczne mankamenty.
– Pieszy przekraczając długie przejście dla pieszych narażony jest na ryzyko potrącenia na długim odcinku. (…) Subiektywna obserwacja wskazuje na poruszanie się pojazdów z dużymi i bardzo dużymi prędkościami, znacząco przekraczającymi prędkości dopuszczalne. Piesi zmuszeni są niejednokrotnie przebiegać przez jezdnię – czytamy.
Z Waszyngtona zniknie zebra z oceną „0”?
Jakie są zalecenia pokontrolne?
– Zaleca się likwidację przejścia dla pieszych, głównie z uwagi na fakt, że przejście nie prowadzi do żadnych kluczowych obiektów, lecz do parku. Dodatkowo, naprzeciw przejścia nie ma wejścia do parku. Alternatywą dla likwidacji przejścia dla pieszych jest realizacja trzech wysp azylu (pomiędzy torem i jezdnią, pomiędzy jezdniami, pomiędzy jezdnią i torem) i osygnalizowanie przejścia – czytamy w wynikach audytu.
Szczegóły zdm.waw.pl/wp-content/uploads/2023/11/2242.pdf
Czy Al. Waszyngtona przejdzie przebudowę?
Tak, jednak rozpoczęcie prac ma nastąpić najwcześniej w 2028 r., do tego roku mają być prowadzone prace doraźne. Tramwaje Warszawskie ogłosiły właśnie przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy ponad dwukilometrowego odcinka al. Waszyngtona. Pozostaje mieć nadzieję, że prace dotyczące torów tramwajowych zbiegną się z pracami drogowców…
Lista przejść dla pieszych
Lista przejść, na których dokonano już zmian, a także oczekujących na prace drogowców można sprawdzić na stronie
zdm.waw.pl/dzialania/badania-i-analizy/audyt-bezpieczenstwa-przejsc-dla-pieszych/?rok=2020
/JP/
Foto: Goole Maps, ZDM (infografika z mapą)