Zebry do poprawki
Zwężenie do jednego pasa, wyznaczenie miejsc parkingowych, ścieżki rowerowe – takie są plany przebudowy „obwodnicy” Gocławia.
„Obwodnica” Gocławia to ciąg ulic: Meissnera – Abrahama – Umińskiego. Na niej są 24 przejścia dla pieszych. Wydaje się, że to dużo, jednak biorąc pod uwagę okoliczne zabudowania, czyli osiedla mieszkaniowe, pięć szkół podstawowych, przedszkola i liczne punkty usługowe, to niezbędna i tak naprawdę minimalna liczba „zebr”. Wszystkie one zostały poddane audytowi ZDM i wynik jest porażający – aż 21 z nich otrzymało najgorszy wynik z możliwych, czyli 0 lub 1, więc zostały zakwalifikowane do zmian.
Zarząd Dróg Miejskich poprawi bezpieczeństwo na przejściach w ramach większej inwestycji, jaką będzie przebudowa całej tzw. obwodnicy Gocławia. Planowane jest wybudowanie ścieżek rowerowych i utworzenie miejsc parkingowych.
Pod koniec wakacji ogłoszony został przetarg, w którym całą inwestycję podzielono na pięć części. Łącznie zgłosiło się 12 chętnych wykonawców do poszczególnych zadań. ZDM wymienia kolejno, że chodzi o:
– wytyczenie pasów rowerowych na obu jezdniach ul. Umińskiego,
– wytyczenie pasów rowerowych na obu jezdniach ul. Meissnera wraz z wymianą nawierzchni,
– budowa drogi dla rowerów na ul. Saskiej i ul. Egipskiej na odcinku od ul. Lizbońskiej do ul. Afrykańskiej,
– budowa drogi dla rowerów na ul. Bora-Komorowskiego na odcinku od ul. Abrahama do ul. Fieldorfa,
– oraz przebudowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Bora-Komorowskiego, Egipskiej i Afrykańskiej.
Zmiany wiążą się też z uporządkowaniem parkowania.
– Obecnie przekrój w ciągu Meissnera – Abrahama – Umińskiego jest teoretycznie dwupasmowy, przy czym skrajny prawy pas jest niemal na całej długości wykorzystywany przez kierowców do parkowania. Taki stan rzeczy zostanie utrzymany, ale w uporządkowanej formie – pozwoli to na stworzenie wielu nowych miejsc parkingowych przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa w rejonie nieosygnalizowanych przejść dla pieszych – informuje Zarząd Dróg Miejskich.
Wiadomo już, że cały ciąg ulic będzie zwężony z dwóch pasów do jednego. Wszędzie, gdzie tylko to możliwe, na pasie, który teraz jest skrajnym prawym, zostaną wyznaczone równoległe miejsca postojowe.
– Przewidujemy, że na jezdni ulicy Umińskiego będzie 125 miejsc dla samochodów, na Abrahama – 145, a na Meissnera – 125. Na ostatniej z tych ulic, przy okazji zmiany organizacji ruchu, przeprowadzimy również wymianę zniszczonej nawierzchni jezdni – wymieniają drogowcy i dodają, że jednopasmowy układ będzie również w rejonie przejść dla pieszych, co powinno znacznie poprawić bezpieczeństwo. Nie będzie już możliwości wyprzedzania na przejściach.
Zmiany nie obejmą skrzyżowań ul. Meissnera z Fieldorfa i Bora-Komorowskiego, które są wyposażone w sygnalizację świetlną. Układ pasów w rejonie skrzyżowań pozostanie taki sam – z dodatkowymi pasami służącymi do skrętu.
Na obu jezdniach „obwodnicy” zostaną wyznaczone jednokierunkowe pasy rowerowe. Podobnie jak miejsca parkingowe, to projekt z budżetu obywatelskiego. Obydwa pomysły mieszkańców zebrały łącznie 1594 głosy.