Zmiany przy PKP Warszawa Stadion – więcej zieleni, drogi dla rowerów
ZDM ogłosił przetarg na przebudowę skrzyżowania przy przystanku PKP Warszawa Stadion u zbiegu ulic Sokolej i Ryszarda Siwca. Zaniedbana i niefunkcjonalna przestrzeń zmieni się nie do poznania.
Osoby wysiadające na przystanku kolejowym mogą udać się w dwie strony. Na północy czeka ich odnowiony budynek poczekalni i kas biletowych, przebudowana ulica Sokola oraz nowoczesna stacja drugiej linii metra. Od południa widok jest zupełnie inny. Skrzyżowanie przy wyjściu z przystanku to ogromna połać asfaltu, której połowę zajmuje znacznych rozmiarów powierzchnia wyłączona z ruchu. Dookoła nielegalnie parkują samochody, co sprawiło, że trawniki zamieniły się w piaszczyste klepiska. Układ chodników jest niekompletny, brakuje też jednego przejścia dla pieszych. ZDM ma projekt, który radykalnie odmieni ten teren.
Zniknie cała wspomniana powierzchnia wyłączona z ruchu, która nie spełnia obecnie żadnej funkcji. Odzyskane miejsce przeznaczone zostanie na nową zieleń — asfalt zostanie skuty i zastąpiony trawnikami, na których następnie posadzone będzie 7 platanów klonolistnych. Wybudowane zostaną też brakujące chodniki na wszystkich potencjalnych trasach pieszych oraz nowe przejście dla pieszych w relacji północ-południe.
W rejonie wejścia na przystanek powstanie parking rowerowy na 10 jednośladów. Na fragmencie lokalnej jezdni ulicy Sokolej wyznaczymy też dwie zatoki postojowe dla samochodów. Zapewnimy możliwość legalnego parkowania i jednocześnie zlikwidujemy możliwość nielegalnego postoju. Zieleń i chodnik będą zabezpieczone słupkami blokującymi. Szerokość pasów w rejonie skrzyżowania zostanie zmniejszona, co zapewni większe bezpieczeństwo pieszych i uniemożliwi parkowanie aut na tarczy skrzyżowania.
Przebudowa skrzyżowania będzie wykonana równolegle z realizacją nieopodal projektu obywatelskiego “Droga dla rowerów przy PKP Stadion”, na który głosowało 833 mieszkańców. Zgodnie z tytułem celem jest uzupełnienie sieci tras rowerowych w rejonie.
Dotychczas infrastruktura w niektórych relacjach wymuszała na rowerzystach dwukrotną zmianę strony, co jest niewygodne i wydłuża czas jazdy. Droga rowerowa po wschodniej stronie ulicy Sokolej, która obecnie urywa się na odcinku 400 metrów, zostanie przedłużona o jednokierunkowy łącznik umożliwiający legalne i wygodne włączenie się do ruchu na jezdni. Tam, gdzie łącznik kieruje na jezdnię, pojawią się na niej nowe znaki zwane, ze względu na swój kształt, potocznie “sierżantem rowerowym”. Oznaczają one sugerowany kierunek oraz tor jazdy rowerzysty. Przypomną zarówno kierowcom, jak i użytkownikom jednośladów, że dalej mogą bezpiecznie i legalnie jechać jezdnią.
Źródło: ZDM