Zmiany tras, dwa nowe autobusy i likwidacja czterech linii

Zarząd Transportu Miejskiego podczas pierwszych konsultacji społecznych przedstawił propozycję zmian w komunikacji miejskiej, jakie mają nastąpić po uruchomieniu trzech nowych stacji II linii metra na odcinku północno-wschodnim. Nie wszystkie zmiany spodobały się mieszkańcom.

Nowe stacje podziemnej kolejki uruchomione zostaną prawdopodobnie na początku września, ale ZTM już planuje, co powinno zostać zrobione po wakacjach. Propozycja przygotowana przez miejską spółkę zakłada wiele zmian tras, ich skrócenie, likwidację czy skierowanie zwiększonej liczby linii w kierunku metra.

Jakie zmiany?

Autobusy linii 104 kursujące obecnie z Brzezin na Żerań zgodnie z propozycją ZTM skierowane byłyby z ul. Łabiszyńskiej na ul. Kondratowicza i miała swoją pętle przy stacji metra Bródno. Co dziesięć minut w godzinach szczytu i co piętnaście w pozostałych godzinach z CH Marki na Nowe Bemowo ma odjeżdżać linia 112. Na zmienionej trasie autobusy mają zatrzymywać się przy stacjach metra: Kondratowicza i Bródno. Do tej ostatniej stacji dojeżdżać też ma linia 134 z Olesina co piętnaście minut w godzinach szczytu oraz co siedem i pół minuty na skróconej trasie Mańki-Wojdy-Metro Bródno.

Z Bródna ma zniknąć linia 118, która zostanie skrócona, a pasażerowie będą mogli kursować nią od stacji metra Politechnika na pętlę Mariensztat. Linia 120 natomiast zmieni swoją trasę i zostanie skierowana ul. Malborską w kierunku stacji metra Kondratowicza i dalej na Dworzec Wschodni. Dojazd do stacji Metro Kondratowicza zapewni także linia 145 kursująca z pętli Żerań FSO na rondo Wiatraczna oraz linie 199 łącząca Rembertów z Bródnem i linia 240 mająca jeździć na trasie Marki – Metro Kondratowicza. Do stacji tej dojadą również autobusy linia 245, które dalej kursowały będą do pętli Bródno-Podgrodzie.

Inaczej pojadą także autobusy 256.

– Proponujemy skrócenie trasy tej linii do najbliższej stacji linii metra M2, czyli stacji Kondratowicza i zwiększenie częstotliwości jej kursowania w godzinach szczytu oraz przywrócenie jej funkcjonowania w weekendy. Na ulicy Głębockiej rozkład zostałby skoordynowany z linią 120 i autobusy zawoziłyby pasażerów do stacji Kondratowicza co siedem i pół minuty w godzinach szczytu – komunikowali podczas konsultacji urzędnicy.

Na zmiany szykować się powinni także pasażerowie popularnej linii 126.

– Linia ta przejęłaby na Tarchominie część trasy linii 314. Zapewniłaby też całotygodniowe połączenie zachodniej Białołęki ze strefą przemysłową na Żeraniu Wschodnim oraz z centrum handlowym na Annopolu. Razem ze 145 i 156 umożliwiłaby dojazd do stacji metra Kondratowicza z ulicy Bartniczej, Wyszogrodzkiej i południowej części Chodeckiej – zapowiadają przedstawiciele ZTM.

Do stacji Metro Kondratowicza dojeżdżały będą również połączone z linią 160 autobusy linii 527.

Linia 132 ma zostać połączona z linią E-9 i kursować przez cały tydzień. Skierowana będzie na ul. Głębocką i połączy wschodnią Białołękę z Żoliborzem i Bielanami. Linia pospieszna E-9 zostanie natomiast zlikwidowana.    

Korekta czeka też autobusy 156.

– Obecną trasę na Bródnie proponujemy w większości przyjąć jako stałą. Linia ta wspomagałaby w dowozie do metra z ulic Bartniczej, Wyszogrodzkiej i południowej części Chodeckiej autobusy linii 126 i 145. Zmieniłaby się też jedna z pętli – za 256 autobusy 156 pojechałyby do pętli PKP Zacisze Wilno – przekonuje ZTM.

Z Choszczówki, Płud i Marcelina do stacji metra Bródno pasażerów dowiozą autobusy linii 176. Do tej samej stacji dotrze linia 204.

– Proponujemy skierowanie tej linii do stacji metra Bródno. Dowiozą one wtedy do metra Bródno pasażerów z ulicy Białołęckiej, na odcinku: Ostródzka – L. Berensona – Oknicka – Lewandów – Grodzisk zastąpią linię 132 zachowując połączenie poprzeczne rejonu ulicy Ostródzkiej z Grodziskiem i Lewandowem. Do obsługi tej linii skierujemy dłuższe autobusy, zwiększona będzie częstotliwość kursowania – przekonywali podczas konsultacji reprezentanci Zarządu Transportu Miejskiego.

Po otwarciu ul. Władysława Łokietka do stacji Metro Trocka skierowane zostaną autobusy linii 262. Zmieni się także trasa linii 314, która nie pojedzie już z Olesina na pętle Tarchomin lecz zostanie skierowana na Żerań Wschodni.  

Pojawią się też nowe linie. Całotygodniowa linia 233, która na wydłużonej trasie zastąpi linię 333. Ma ona zapewnić połączenie z Kępy Tarchomińskiej na Tarchomin przejmując część dawnej linii 126, zaś linia 356 zapewni połączenie pomiędzy stacją Metro Trocka a Dworcem Wschodnim. Nie obejdzie się także bez likwidacji. Po otwarciu trzech nowych stacji metra na Targówku na stołeczne ulice nie wyjadą autobusy linii: 160, 269, 412 i E-9.

Głos mieszkańców

Nie wszystkie propozycje przypadły do gustu mieszkańcom.

– Jest mi niezmiernie przykro, że tyle linii kieruje się w kierunku stacji metra, szczególnie skracają ich długość. Metro, które ma przyspieszyć podróż jest bardzo pożyteczne, ale upychanie wszystkich na siłę do niego jest błędnym rozwiązaniem. Przypomnę, że w Warszawie mamy niecałe dwie linie metra. Nie wszędzie ono dojeżdża, więc nie powinniśmy zabierać autobusów stąd, gdzie są one faktycznie potrzebne, by na siłę kursować podziemną kolejką – powiedziała Katarzyna Bródka, mieszkanka Białołęki.

Opinii w sprawie zmian zaproponowanych przez ZTM jest dużo więcej.

– Najlepiej zlikwidować autobusy, zostawić tylko metro i ścieżki rowerowe. Ja jestem już w takim wieku, że chce spokojnie wyjść na zakupy, dojechać do lekarza. Wolę jechać dłużej, ale jednym autobusem niż się trzy razy przesiadać, nawet jeśli miałoby mi to skrócić trasę. Zdrowie już mi nie pozwala na takie chodzenie od przystanku do przystanku – mówi oburzony pan Włodzimierz z Tarchomina.

Ale są też głosy popierające zmiany.

– Zmiany są potrzebne. Jesteśmy rozwijającym się miastem, musimy stawiać na najszybszy środek transportu. Zapewnienie dojazdu do metra to priorytet, bo to szybkie połączenie Targówka czy Pragi z lewobrzeżną Warszawą. Być może można wprowadzić kilka zmian, ale główne założenia są słuszne – przekonuje Krystyna Wasiak mieszkająca w okolicy stacji Metro Trocka.

Konsultacje

Zarząd Transportu Miejskiego zapowiada dalsze konsultacje. W prawobrzeżnej części Warszawy mają one odbywać się w trzech terminach:

  • 5 kwietnia (wtorek), Szkoła Podstawowa nr 398, ulica Rembrandta 8, w godz. 17.00-20.00,
  • 11 kwietnia (poniedziałek), Szkoła Podstawowa nr 368, ulica Ostródzka 175, w godz. 18.00-20.30
  • 26 kwietnia (wtorek), Szkoła Podstawowa nr 356, ulica Głębocka 66, w godz. 18.00-20.30.

Do 7 maja mieszkańcy swoje wnioski mogą zgłaszać również drogą elektroniczną na adres: konsultacje@ztm.waw.pl.

/MK/

Źródło/Fot.: ZTM  



Bieżący numer

Bieżący numer w .pdf

Nr 22(813) ROK XXXI
Następne wydanie 8.12.2022

Najnowsze wiadomości

error: Zawartość chroniona prawem autorskim!! Dbamy o prawa: urzędów, instytucji, firm z nami współpracujących oraz własne. Potrzebujesz od nas informacji lub zdjęcia? Skontaktuj się redakcja@mieszkaniec.pl
Skip to content