ZUS ostrzega przed oszustami podającymi się za jego pracowników

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed oszustami podającymi się za jego pracowników! Pamiętajmy! Dzwoniąc do klientów, konsultanci ZUS nie proszą o potwierdzenie czy zmianę numeru telefonu do konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS czy też numeru telefonu używanego w komunikacji z bankami.

Nie dajmy się okraść!

W ostatnim czasie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dociera wiele niepokojących sygnałów o oszustach próbujących się podszywać za przedstawicieli tej instytucji.

Rzekomi konsultanci infolinii ZUS dzwonią do klientów, prosząc np. o zmianę lub potwierdzenie numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) lub używanych w komunikacji z innymi bankami. W ten sprytny sposób oszuści uzyskują dostęp do kont oraz pieniędzy swoich ofiar.

W ostatnich dniach otrzymujemy od klientów zgłoszenia z informacją, że otrzymali połączenia z numeru infolinii ZUS 22 560 16 00 (wyświetlany na telefonie klienta), gdzie osoba łamaną polszczyzną zapytała, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE oraz czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu – mówi rzecznik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Paweł Żebrowski, apelując o nieudostępnianie nikomu swoich danych do logowania na PUE.

W trakcie rozmów telefonicznych z klientami, konsultacji ZUS mogą poruszać wiele tematów, jednak nigdy nie proszą o zmianę lub potwierdzenie danych, które służą do zalogowania się w systemie elektronicznym tej instytucji!

Zgodnie z naszymi standardami w sytuacji, kiedy konieczność kontaktu pracownika ZUS z klientem, nasi konsultanci przedstawiają się, podając swoje imię i nazwisko oraz przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem klienta – dodaje rzecznik ZUS.

Uwaga, spoofing!

Podawanie się za pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych to sposób okradania zwany spoofingiem. Nie jest to jednak zwykłe podszywanie. Dzięki specjalnym programom komputerowym na ekranach telefonów klientów wyświetla się numer infolinii ZUS. W ten sposób ofiara oszustwa jest przekonana, że naprawdę rozmawia z pracownikiem firmy, tracąc tym samym czujność.

Spoofing to ostatnio bardzo popularna forma kradzieży. Stosując go, oszuści podszywają się pod pracowników wielu różnych instytucji, np. banków czy nawet policji. W ten sposób pozyskują takie dane, jak PESEL, numer PIN do kont, hasła do bankowości internetowej, numery kart kredytowych lub bankomatowych itp. Dzięki zdobytym informacjom mogą uzyskać dostęp do naszych kont bankowych, zaciągać kredyty na nasze dane itd.

Spoofing dotyczy nie tylko połączeń telefonicznych. Przestępcy wysyłają również maile do swoich ofiar, podając się nawet za pracowników agencji pośrednictwa pracy!

Oszuści praktykujący spoofing są bardzo sprytni. Stosując triki socjotechniczne potrafią zdobyć zaufanie rozmówcy i manipulować jego emocjami. Dzięki temu potrafią nakłonić swą ofiarę nawet do przelania pieniędzy na podane konto.

Spoofing jest możliwy dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym. Przy ich wykorzystaniu dzwoniący ma możliwość ręcznego wprowadzania numeru, który wyświetla się adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego. Policja nie ma możliwości technicznego zablokowania spoofingu, ponieważ aparat telefoniczny przestępcy nie jest podłączony do sieci komórkowej, lecz komputerowej. /jn/

Źródło: PAP; Policja.pl



 

error: Zawartość chroniona prawem autorskim!! Dbamy o prawa: urzędów, instytucji, firm z nami współpracujących oraz własne. Potrzebujesz od nas informacji lub zdjęcia? Skontaktuj się redakcja@mieszkaniec.pl
Skip to content