Tramwaj na Zieloną Białołękę? – Jeszcze trochę poczekamy!
Od dawna wyczekiwany przez mieszkańców tramwaj na Zieloną Białołękę ruszy nie wcześniej niż w 2030 roku! Choć linia tramwajowa na tym odcinku planowana była już od kilku lat, dopiero w tym roku Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na jej zaprojektowanie. Dlaczego tak późno? Kiedy rozpocznie się budowa?
Dlaczego tak długo trzeba czekać na linię tramwajową na Zieloną Białołękę?
O planach budowy wygodnego połączenia linią tramwajową Zielonej Białołęki z centrum Warszawy mieszkańcy tego rejonu Białołęki słyszą już co najmniej od 10 lat. Pierwsze prace koncepcyjne zostały opracowane już w latach 2017-2018. W tym okresie przeprowadzono również badania geotechniczne, wstępne pomiary ruchu oraz stworzono koncepcję układu geometrycznego torów.
Jednak przez lata aż do teraz pomysł nie zaczął być zrealizowany. Dopiero w marcu 2024 roku Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na stworzenie projektu nowej linii tramwajowej. Wydaje się więc, że mieszkańcy Zielonej Białołęki wreszcie doczekają się tramwajów, którymi wygodnie będą mogli dotrzeć do centrum Warszawy. Niestety, nie stanie się to tak szybko, jakby sobie tego życzyli. Rozpoczęcie budowy według planów nastąpi bowiem nie wcześniej niż w 2028 roku!
Przetarg na projektowanie mógłby zostać ogłoszony szybciej, ale aż trzy lata czekaliśmy na wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych – czytamy na stronie Tramwajów Warszawskich. – Wniosek o wydanie tej decyzji został złożony w lipcu 2020 roku. Czas oczekiwania na wydanie przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska uzgodnienia dla tramwaju na Zieloną Białołękę był bardzo długi, w porównaniu z inną, o wiele większą inwestycją, jaką jest Centralny Port Komunikacyjny. Ten projekt decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach uzyskał w 9 miesięcy, po złożeniu wniosku w październiku 2022 roku i wydaniu decyzji w lipcu 2023 roku.
Po otrzymaniu decyzji środowiskowej przystąpiono do przygotowania przetargu na projekt linii tramwajowej na Zieloną Białołękę, co trwało do lutego 2024 roku! I wreszcie został ogłoszony. Wykonawca wybrany w przetargu przygotować ma nie tylko projekt linii tramwajowej i koniecznej infrastruktury, ale również opracować dokumenty wymagane do pozyskania decyzji pozwalających na rozpoczęcie robót budowlanych, w tym raport ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. Tramwaje Warszawskie zapowiadają, że firma, która wykona projekt zostanie wybrana jeszcze w tym roku – termin składania ofert przypada na koniec kwietnia. Gdy to się stanie, wykonawca będzie miał około dwóch lat na realizację zamówienia. Oznacza to, że zakończenie prac nie nastąpi wcześniej niż w 2030 roku?
Jaką trasą pojadą tramwaje na Zieloną Białołękę?
Linia tramwajowa na Zieloną Białołękę będzie miała prawie 6,5 km długości. Rozpocznie się na Targówku przy skrzyżowaniu ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej. Dalej będzie prowadzić w ciągu ulic: św. Wincentego i Głębockiej. Następnie kilometrową estakadą przejdzie nad trasą S8 i rondem Małej Brzozy. Ostatni odcinek będzie biegł w rezerwie terenowej aż do Szkoły Podstawowej nr 112 przy ulicy Zaułek, gdzie znajdzie się pętla autobusowo-tramwajowa. Taki przebieg pozwoli na połączenie Zielonej Białołęki ze stacją metra Kondratowicza. Tramwaje będą mogły kursować nawet co 2-3 minuty. Czas przewidywanego przejazdu z pętli przy ul. Zaułek do stacji metra przy Kondratowicza wyniesie około 15 minut, a do Dworca Wileńskiego około 30 minut.
Kalendarium prac nad tramwajem na Zieloną Białołękę
- 2017-2018 – prace koncepcyjne, w tym badania geotechniczne, wstępne pomiary ruchu oraz koncepcja układu geometrycznego torów,
- 2018 – przetarg na koncepcję wiaduktu tramwajowego nad trasą S8 – wiadukt tramwajowy nad trasą S8 wraz z dojazdami o długości ponad 1 km,
- 2018-2020 – opracowanie dokumentacji środowiskowej, w tym raportu oddziaływania inwestycji na środowisko,
- lipiec 2020 – złożenie wniosku o decyzję środowiskową,
- lipiec 2023 – uzyskanie decyzji środowiskowej, wydawanej na podstawie uzgodnienia m.in. Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska,
- lipiec 2023-luty 2024 – przygotowanie przetargu na projektowanie z uwzględnieniem zaleceń z decyzji środowiskowej,
- marzec 2024 – przetarg na projektowanie,
- 2024 – wybór wykonawcy dokumentacji projektowej i rozpoczęcie prac projektowych wraz z pozyskaniem pozwolenie na budowę w trybie specustawy,
- 2028-2030 – budowa tramwaju na Zieloną Białołękę.
/JPN/
lokalny portal informacyjny w Warszawie, gazeta Mieszkaniec
Źródło i grafika: Tramwaje Warszawskie