Zadzwonił do mnie przedstawiciel handlowy i podczas rozmowy wstępnie zdecydowałem się na zakup proponowanego towaru.

adwokat Wojciech Lipka

Czytelnicy pytają – adwokat Wojciech Lipka odpowiada


Zadzwonił do mnie przedstawiciel handlowy i podczas rozmowy wstępnie zdecydowałem się na zakup proponowanego towaru. Po tygodniu z tej firmy dostałem przesyłkę pocztową z opcją płatności przy odbiorze. Przesyłki nie przyjąłem, po czym otrzymałem wezwanie do zapłaty. Czy powinienem zapłacić?

Kwestię dotyczącą zawarcia przez przedsiębiorcę umowy z konsumentem przez telefon reguluje art. 20 ustawy o prawach konsumenta. Przywołana regulacja w praktyce oznacza, że zgoda konsumenta wyrażona przez telefon nie jest wystarczająca do zawarcia umowy. By można mówić o zawartej i wiążącej strony umowie, konieczne jest, by przedsiębiorca potwierdził uzgodnione telefonicznie warunki umowy (np. cena, zakres usługi) na trwałym nośniku — np. e-mailu, SMS-ie, dokumencie PDF — a konsument potwierdził przyjęcie tych warunków. Ponadto zgodnie z art. 5 ww. ustawy, jeśli przedsiębiorca mimo braku skutecznego zawarcia umowy realizuje świadczenie (np. wysyła przesyłkę), to robi to na własne ryzyko, a konsument nie ma obowiązku zapłaty.
Reasumując, w Pana przypadku umowa nie została zawarta, a w związku z tym nie ma obowiązku wpłacać na rzecz firmy żądanej w wezwaniu kwoty.


Adwokat Wojciech Lipka specjalizuje się w sprawach rodzinnych, spadkowych, odszkodowawczych, dotyczących nieruchomości w roszczeniach z „umów frankowych”.


Lokalny Portal Informacyjny w Warszawie 
gazeta Mieszkaniec
prawnik radzi

error: Zawartość chroniona prawem autorskim!! Dbamy o prawa: urzędów, instytucji, firm z nami współpracujących oraz własne. Potrzebujesz od nas informacji lub zdjęcia? Skontaktuj się redakcja@mieszkaniec.pl