Strefy Tempo 30 w Warszawie
Miasto st. Warszawa planuje uporządkowanie prędkości na drogach lokalnych oraz osiedlowych.
– Wieloletnie badania prowadzone na całym świecie potwierdzają, że ograniczenie prędkości do 30 km/h znacznie podnosi bezpieczeństwo. To powszechnie uznana granica prędkości, przy której 90% zdarzeń drogowych nie ma poważnych skutków dla zdrowia. Dlatego będziemy dążyli do jej wprowadzenia na osiedlach, uliczkach i ulicach, bezpośrednio w sąsiedztwie miejsc zamieszkania warszawianek i warszawiaków. W trosce o bezpieczeństwo, ale również z pożytkiem dla środowiska – mówi Tamás Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m.st. Warszawy.
W Warszawie funkcjonują rozwiązania techniczne i organizacyjne, które mają stworzyć ulice bezpieczne i przyjazne dla mieszkańców. Co to za rozwiązania? Progi zwalniające, wyniesione skrzyżowania, zwężenia jezdni, zastępowanie skrzyżowań z pierwszeństwem przejazdu skrzyżowaniami równorzędnymi lub rondami, strefy zamieszkania i Tempo 30.
– Uspokojenie ruchu wpływa na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg: kierowców, pasażerów, rowerzystów i pieszych. Zmniejszenie prędkości do 30 km/h wyraźnie zmniejsza liczbę wypadków – w tym także tych śmiertelnych. Wynika to również ze skutecznego ograniczania przekraczania dopuszczalnej prędkości poprzez egzekwowanie przepisów. W strefach Tempo 30 zwiększa się również płynność ruchu drogowego, co jest zachętą do korzystania z innych form transportu, takich jak komunikacja miejska czy rower – czytamy w komunikacie m.st. Warszawy.
– Wstępne założenia projektu zakładają wyznaczenie obszarów do wprowadzenia stref ruchu uspokojonego (stref Tempo 30 i stref zamieszkania) na drogach klasy D (dojazdowych), L (lokalnych) i niektórych Z (zbiorczych). Zmianie nie ulegną podniesione (od 60 do 80 km/h) prędkości na trasach tranzytowych (np. Al. Jerozolimskich czy Trasie Łazienkowskiej) oraz tych, na których obowiązuje prędkość do 50 km/h (np. Marszałkowskiej, Grójeckiej, Jagiellońskiej, Kasprzaka). Średni czas dotarcia do nich z wnętrza stref wyniesie 1,5 minuty. Przy wyznaczaniu stref ruchu uspokojonego trzeba wziąć pod uwagę: klasę dróg; charakter ruchu na nich; ruch pojazdów transportu publicznego i uprzywilejowanych; lokalizacje obiektów często uczęszczanych przez pieszych; obecną sieć ulic o ruchu uspokojonym oraz odległości z wnętrza projektowanych stref do najbliższej drogi o funkcji rozprowadzającej – czytamy dalej w komunikacie.
Nowe strefy Tempo 30 zostały wdrożone w ostatnim czasie na terenie kilku dzielnic, a także w ramach rozszerzenia Stref Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym zakończyło inwentaryzację wszystkich istniejących w stolicy stref oraz odcinków ulic z ograniczeniami prędkości poniżej 50 km/h. Opracowany został również projekt mapy wprowadzenia ruchu uspokojonego, czyli takiego, w którym maksymalna prędkość wynosi 30 km/h.
Patrząc na planowaną mapę stref, można odnieść wrażenie, że cała Warszawa będzie strefą Tempo 30. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że główne ulice dojazdowe, tranzytowe nie będą objęte tą strefą. Te drogi na mapie zaznaczono kolorem białym. Czy wspomniane 1,5 minuty wystarczą by dotrzeć z wnętrza niektórych stref Tempo 30 do głównych dróg? Tego nie wiemy, nie wiemy również w jakim tempie strefa Tempo 30 byłaby wprowadzana w poszczególnych rejonach miasta.
Co o pomyśle wprowadzenia stref Tempo 30 niemal w całej Warszawie sądzą mieszkańcy? Jak to bywa przy tego typu projektach są głosy za i te przeciw. Mieszkańcy będą mogli wypowiedzieć się w tej sprawie podczas konsultacji społecznych, które będą trwać do końca listopada.
Urzędnicy chcą zapytać mieszkańców o zdanie na temat stref Tempo 30. – Chcemy zweryfikować wstępne propozycje i wspólne określić docelowy kształt sieci dróg objętych uspokojeniem ruchu – wyjaśnia Tamás Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym. Konsultacje w sprawie możliwości wprowadzenia stref Tempo 30 wpisują się w bezpośrednią realizację wytycznych rządu ujętych w „Krajowej Polityce Miejskiej 2030”.
Jak wziąć udział w konsultacjach?
- Podczas spotkań online:
-
- 15 listopada (wtorek) i 24 listopada (czwartek) o godz. 17:30 na:
- YouTube – można oglądać spotkanie i dyskutować na czacie
- platforma ZOOM – można zabrać głos w dyskusji z fonią i wizją. Udział trzeba zgłosić na adres: tempo30@um.warszawa.pl. Link do spotkania oraz instrukcja zostanie przesłana w mailu zwrotnym.
- Odwiedzając punkt konsultacyjny:
- 29 listopada (wtorek) w godzinach 14:00-19:00 w Centrum Aktywności Międzypokoleniowej Nowolipie, ul. Nowolipie 25B
- Informacja o drugim punkcie pojawi się w najbliższym czasie na stronie konsultacje.um.warszawa.pl/strefy_tempo30
- Mailowo:
- do 30 listopada (środa) można wysłać maila z uwagami na adres: tempo30@um.warszawa.pl
Mapa proponowanych stref ruchu uspokojonego w Warszawie: konsultacje.um.warszawa.pl/strefy_tempo30
/om/
Źródło: UM
Foto: ZDM