Komunikacja po otwarciu metra na Targówku

Metro na Bródnie zapewni sprawne połączenie Targówka i Białołęki z Pragą, Śródmieściem, Wolą i Bemowem. Jednocześnie większość dotychczasowych linii autobusowych zostanie zachowana, pojawią się nowe linie, a część wschodniej Białołęki zyska dojazd do metra nawet co kilka minut. 

Zbliża się dzień otwarcia nowego odcinka metra M2 na Targówku, czyli dwóch stacji na Bródnie (Kondratowicza i Bródno) i jednej na Zaciszu (Zacisze). Ich uruchomienie będzie wiązało się z korektami tras komunikacji naziemnej, aby jak najlepiej wykorzystać najsprawniejszy środek transportu, jakim jest metro, i jednocześnie zapewnić optymalną sieć połączeń lokalnych. W godzinach porannego szczytu z ulicy L. Kondratowicza w kierunku Pragi i centrum w ciągu godziny wyruszy kilkanaście pociągów metra. Składy mogą przewieźć około 30 tys. pasażerów – czyli dwa razy więcej niż wszystkie kursujące tam autobusy i tramwaje. Podróż do centrum, na ulicę Świętokrzyską, zajmie tylko około 20 minut.

Propozycje zmian w komunikacji po otwarciu metra omawiano z mieszkańcami podczas konsultacji społecznych. Odbyły się cztery spotkania–warsztaty, w których wzięło udział blisko 230 osób, zebrano też około 150 ankiet. Spotkania online obejrzało (bezpośrednio i zapis) ponad 3,2 tys. osób. Na specjalną skrzynkę mailową wpłynęło około 1,9 tys. ankiet dotyczących propozycji korekt w prawobrzeżnej Warszawie. Przygotowanie ostatecznego projektu poprzedziły również spotkania z miejskimi i dzielnicowymi radnymi z Targówka i Białołęki. Radni przekazali wnioski i spostrzeżenia pasażerów zebrane podczas spotkań z mieszkańcami, konsultowali się ze specjalistami od przygotowywania tras i rozkładów jazdy.

Wszystkie wnioski i uwagi dotyczące relacji, w których podróżują mieszkańcy, ich propozycje nowych połączeń zostały przeanalizowane i „nałożone” na siatkę możliwych podróży z metrem już kursującym na dłuższej trasie. Dodatkowym założeniem było wykorzystanie wprowadzanych modyfikacji do poprawy połączeń między osiedlami i dzielnicami w tej części prawobrzeżnej Warszawy.

Zmiany

Trasy linii tramwajowej 25 (gdzie tramwaje będą kursowały w dni powszednie) i autobusowej 314 nie zmienią się, autobusy linii 112, 169, 409 i 500 wrócą na trasę sprzed budowy metra.

Linia 134 nadal łączyć będzie wschodnią Białołękę z Marymontem i stacją metra linii M1.

Niewielkie zmiany tras, w porównaniu z dziś obowiązującymi, zostaną wprowadzone dla autobusów linii 145 i 156 – tak, aby jak najlepiej dowoziły mieszkańców do stacji metra Kondratowicza. Dodatkowo autobusy linii 156 zostaną skierowane na Dworzec Wschodni przez osiedle Wilno, tam także od stacji metra M2 dojadą autobusy linii 356.

Do Dworca Centralnego z Białołęki nadal dojadą autobusy linii 160. Do linii metra M2 na osiedlu Bródno zostaną skierowane autobusy linii 104, 134 (w weekendy), 176, 199, 204, 240, 245, 256 i 527.

Wydłużona zostanie tam też linia 326, która łączyć będzie teraz obie linie metra.

Przestaną jeździć autobusy linii 412 i E–9 – ich relacje zastąpią inne linie oraz metro.

Trasa linii 118 zostanie skrócona – autobusy nie będą jeździły na prawy brzeg Wisły, bo najszybszym połączeniem Powiśla z Bródnem będzie metro.

Tramwaje uruchomionej na czas budowy metra linii 41 jako linia 17 pojadą w dni powszednie od al. Jana Pawła II na Tarchomin, co poprawi połączenie zachodniej Białołęki z centrum i Mokotowem. Z Bródna w al. Jana Pawła II (do ronda ONZ) najszybciej będzie można dojechać metrem.

Główną linią dojazdową do metra ze wschodniej Białołęki pozostanie linia 527 – autobusy będą jeździły najkrótszą trasą do najbliższej stacji M2 czyli Kondratowicza.

Mieszkańcy Białołęki zyskają także wiele nowych połączeń, np. nowa linia 226 połączy wschodnią Białołękę z metrem linii M2 na osiedlu Bródno, a autobusy nowej linii 233 pojadą przez cały tydzień z Tarchomina na Kępę Tarchomińską. Mieszkańcy wschodniej Białołęki będą mieli zapewniony dojazd do dwóch linii metra M1 i M2.

Usprawniony będzie także dojazd do metra z sąsiednich miejscowości – autobusy z Marek i Ząbek czyli 145, 199, 240 i 245 przejadą obok stacji metra Kondratowicza (linia 240 skończy przy niej swoją trasę).

Nowe trasy i połączenia będą obserwowane przez Zarząd Transportu Miejskiego. Analizie poddane zostaną dane z bramek metra, ze zliczarek w autobusach oraz z tramwajów. Dzięki danym z liczników pasażerów zamontowanych w pojazdach, będzie wiadomo ile osób wsiada i wysiada na konkretnych przystankach, na jakich odcinkach tras ilu jest pasażerów, jakie są popularne przystanki, na których odbywa się duża wymiana pasażerów. Te dane pozwolą na ocenę wprowadzonych rozwiązań i wskażą kierunek ewentualnych korekt.

Szczegółowe informacje wraz ze schematami tras można znaleźć na stronie Warszawskiego Transportu Publicznego

/um/

Fot. archiwum



 

error: Zawartość chroniona prawem autorskim!! Dbamy o prawa: urzędów, instytucji, firm z nami współpracujących oraz własne. Potrzebujesz od nas informacji lub zdjęcia? Skontaktuj się redakcja@mieszkaniec.pl
Skip to content