Koncert Pasyjny na Kamionku

7 kwietnia o godz. 19:00 Sinfonia Varsovia zaprasza na wyjątkowy Koncert Pasyjny w Konkatedrze Matki Bożej Zwycięskiej na warszawskim Kamionku. Orkiestra pod batutą Macieja Tworka wystąpi wraz z utytułowanym warszawskim zespołem wokalnym proMODERN. Do wielkopostnej zadumy nastrajać będą dzieła Arvo Pärta, Mikołaja Piotra Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego. Wstęp wolny.

Orkiestra po raz siódmy gościć będzie w murach kamionkowskiej Konkatedry z programem pasyjnym, przygotowującym do kontemplowania męki Pańskiej i celebracji Wielkiejnocy. Centralnym punktem programu będą dwa dzieła Arvo Pärta, najważniejszego i najpopularniejszego żyjącego kompozytora muzyki sakralnej XX i XXI wieku.

Nad MagnificatStabat Mater tego twórcy ciąży aura dziejowej konieczności. W śpiew a cappella ewangelicznego kantyku maryjnego Magnificat, przywołującego radość Zwiastowania, Pärt wplata bowiem tony cierpkie, zapowiadając bolesną śmierć Zbawiciela na krzyżu. Wątek ten dopełnia się w średniowiecznej sekwencji Stabat Mater / Stała matka bolejąca, opracowanej przez kompozytora na zespół wokalno-instrumentalny. Charakterystyczna dla estońskiego mistrza technika tintinnabuli – z której czerpie szeroko w obu kompozycjach – redukuje muzykę do kilku prostych, współzależnych linii melodycznych, stąpających tym samym, równym krokiem. To muzyka bardzo bezpośrednia, w której wzniosłemu efektowi służą bardzo proste środki.

W medytacyjny nastrój wieczoru wprowadzi publiczność Adagio z III Symfonii Krzysztofa Pendereckiego w wersji na orkiestrę smyczkową. Symfonia ta była przełomem w twórczości kompozytora, dążącego – jak to określił Mieczysław Tomaszewski – do „nowej syntezy” stylistycznej. Jej centralna część trzecia, która zabrzmi podczas koncertu – Adagio – opracowana została przez samego kompozytora jako niezależna kompozycja. To kunsztowny, pełen liryzmu i nostalgii utwór, przywołujący uprawnione skojarzenia z lamentem.

Koncert zaś zamknie żywiołowe małe misterium Jasności promieniste Mikołaja Piotra Góreckiego, stylistycznie osadzone w romantycznej ekspresji. Muzyka, napisana do fragmentów wierszy Czesława Miłosza (A jeżeli z cyklu Ksiądz Seweryn oraz Ogrodnik Jasności promieniste ze zbioru To), odzwierciedla pogodny i żartobliwy charakter przenikliwej refleksji poety nad sensem i istotą wiary.

Wykonawcy:

proMODERN:

  • Marta Czarkowska – sopran (solo)
  • Katarzyna Bienias – mezzosopran
  • Ewelina Rzezińska – mezzosopran
  • Aleksander Rewiński – tenor
  • Krzysztof Chalimoniuk – baryton
  • Piotr Pieron – bas

Sinfonia Varsovia

Maciej Tworek – dyrygent

Program [60′]:

Krzysztof Penderecki – Adagio z III Symfonii w wersji na orkiestrę smyczkową (1995, oprac. 2013)

Arvo Pärt – Magnificat na chór mieszany a cappella (1989)

Arvo Pärt – Stabat Mater w wersji na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (1985, oprac. 2008)

Mikołaj Górecki – Jasności promieniste op. 37, małe misterium na sopran i orkiestrę smyczkową (2012)

Wstęp wolny. Szczegóły na temat koncertu znajdują się na stronie orkiestry.



 

Bieżący numer

Bieżący numer w .pdf

Nr 22(813) ROK XXXI
Następne wydanie 8.12.2022

Najnowsze wiadomości

error: Zawartość chroniona prawem autorskim!! Dbamy o prawa: urzędów, instytucji, firm z nami współpracujących oraz własne. Potrzebujesz od nas informacji lub zdjęcia? Skontaktuj się redakcja@mieszkaniec.pl
Skip to content