Metro dla Targówka

S15 duża jedynka

W długi majowy weekend rozpoczęła się budowa kolejnych trzech stacji II linii metra w kierunku Targówka. Przewidywana data ich ukończenia to maj 2019 roku.

Na spotkaniu z mieszkańcami, które odbyło się pod koniec kwietnia w Zespole Szkół nr 33, przedstawiono plany rozbudowy metra. Stacja C16 Szwedzka zlokalizowana zostanie pod ulicą Strzelecką nieopodal skrzyżowania z ulicą Szwedzką, w obszarze pomiędzy objętym ochroną konserwatorską budynkiem przy ul. Strzeleckiej 46 a terenem Zajezdni Autobusowej Stalowa MZA. Z kolei stacja C17 Targówek zostanie umiejscowiona pod skrzyżowaniem ulic Pratulińskiej i Ossowskiego, a stacja C18 Trocka – wzdłuż ulicy Pratulińskiej, w rejonie skrzyżowania tej ulicy z Trocką, a także wzdłuż nowoprojektowanej ulicy na przedłużeniu ulicy Pratulińskiej.  

Wszystkie stacje będą budowane w jednym czasie. Chodzi o to, aby maksymalnie skrócić czas utrudnień związanych z budową. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, przewidywana data zakończenia kontraktu to maj 2019 roku, następnie będą miały miejsce odbiory techniczne i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie – wyjaśnił prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk.

Wykonawcą odcinka północno-wschodniego będzie firma Astaldi Sp.A. z Włoch, a kwota kontraktu wynosi ponad miliard złotych brutto. Wcześniej wybudowała ona, wraz z partnerami, centralny odcinek II linii metra.  

Budowa metra oznacza konieczność wprowadzenia czasowych zmian w ruchu drogowym. Mieszkańcy Pragi-Północ nie będą jednak musieli borykać się ze zbyt dużymi utrudnieniami.

Stacja Szwedzka położona jest tak szczęśliwie, że omija podstawowy układ komunikacyjny. Jedyne utrudnienia dotyczą ulicy Szwedzkiej. W kierunku ronda Żaba przejazd będzie utrzymany tą ulicą, w drugą stronę objazd będzie prowadził ulicami Strzelecką, Środkową i Stalową. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywała przez trzy miesiące – wyjaśnił miejski inżynier ruchu Janusz Galas.

Mieszkańców Targówka czekają większe zmiany. W nocy z 1 na 2 maja wyłączone z ruchu zostały ulice, pod którymi będą znajdować się stacje metra Targówek i Trocka. Oznacza to zamknięcie skrzyżowania ulic Trockiej i Pratulińskiej (przejezdna pozostanie ulica Handlowa) oraz skrzyżowanie ulic M. Ossowskiego i Pratulińskiej. Ponadto zlikwidowane zostało rondo na skrzyżowaniu ulic Gorzykowskiej i Handlowej, natomiast nowe rondo na skrzyżowaniu ulic M. Ossowskiego i Witebskiej umożliwi zawracanie. Objazd zamkniętych ulic możliwy będzie ulicami Gorzykowską, Handlową i Kołową.

Oczywiście zmiany obejmują też transport publiczny. Na czas prac budowlanych na trasy objazdowe zostaną skierowane linie autobusowe o numerach: 156, 160, 162, 199, 212, 517, N02, N12 i N62, zaś kursowanie linii nr 356 będzie zawieszone. Linia ekspresowa E-3 zostanie przekształcona w linię nr 262. Będzie ona kursowała na nowej trasie we wszystkie dni tygodnia i połączy osiedla położone przy ulicy Trockiej z Dworcem Wileńskim. Dla mieszkańców okolic obecnej pętli Targówek będzie dostępny dodatkowy przystanek autobusowy na ul. Handlowej (w kierunku Gorzykowskiej) za skrzyżowaniem z ul. Lusińską. Na ul. M. Ossowskiego, w rejonie przystanku Witebska nowo wybudowane rondo umożliwi zawracanie autobusom linii nr 156, 160 i 517. Przystanek Pratulińska stanie się zaś przystankiem końcowym dla linii o numerach: 199, 212 i 262. Na odcinku od ul. Kołowej do ul. Święciańskiej (w jednym kierunku) działać będzie buspas.

Mieszkańcy, którzy dość nielicznie przybyli na spotkanie mieli kilka pytań. Dyskusję zdominowała kwestia budynku przy ulicy Strzeleckiej 46. Jego lokatorzy boją się o własne bezpieczeństwo. Prezes Metra Warszawskiego zapewniał, że podjęte zostaną wszelkie środki, aby zapewnić bezpieczeństwo mieszkańców. Niektórzy martwili się także o nocny hałas powodowany przez wentylatory, ale prezes Lejk podkreślił, że te urządzenia nie będą uciążliwe dla mieszkańców.

Warto zajrzeć: Szczegółowe informacje o zmianach w organizacji ruchu spowodowanych remontami i inwestycjami można znaleźć na stronie Biura Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym na stronach www.infoulice.um.warszawa.pl i www.facebook.com/infoulice. Tam też można zamówić bezpłatną usługę powiadamiania SMS oraz newsletter o utrudnieniach w ruchu w Warszawie. Natomiast szczegółowe informacje na temat zmian w komunikacji miejskiej znajdują się na stronie www.ztm.waw.pl

Anna Krzesińska