Przy płatności za zakupy kasjer odmówił przyjęcia ode mnie banknotu, stwierdzając, że jest uszkodzony.

adwokat Wojciech Lipka

Czytelnicy pytają – adwokat Wojciech Lipka odpowiada


Przy płatności za zakupy kasjer odmówił przyjęcia ode mnie banknotu, stwierdzając, że jest uszkodzony. Banknot miał sklejone, niewielkie rozdarcie. Czy kasjer mógł nie przyjąć banknotu?

Kasjer mógł nie przyjąć uszkodzonego banknotu. Zużyte lub uszkodzone znaki pieniężne przestają być prawnym środkiem płatniczym i podlegają wymianie. Dotyczy to banknotów m.in. naddartych, podklejonych, przerwanych, nadmiernie zabrudzonych, zaplamionych, odbarwionych lub uszkodzonych w inny sposób, w tym wskutek umieszczenia na nich trwałego napisu, nadruku, rysunku lub innego znaku. Jeśli autentyczność banknotu nie budzi podejrzeń, a jego cechy umożliwiają rozpoznanie wartości nominalnej, to taki banknot można wymienić w każdym banku działającym na obszarze kraju.

Jeżeli zużyte lub uszkodzone banknoty są przerwane na nie więcej niż 9 części, sklejone lub niesklejone i wszystkie części pochodzą z tego samego banknotu, nie posiadają ubytków powierzchni w miejscu przerwania i łącznie stanowią 100 proc. pierwotnej powierzchni albo jeżeli zachowały ponad 75 proc. pierwotnej powierzchni w jednym fragmencie, podlegają wymianie w pełnej wartości nominalnej, a w połowie tej wartości, jeżeli zachowały od 45 proc. do 75 proc. pierwotnej powierzchni banknotu w jednym fragmencie. Odmówić przyjęcia uszkodzonego banknotu może zarówno kasjer, jak i klient.


Adwokat Wojciech Lipka specjalizuje się w sprawach rodzinnych, spadkowych, odszkodowawczych, dotyczących nieruchomości w roszczeniach z „umów frankowych”.


Lokalny Portal Informacyjny w Warszawie 

 



 

error: Zawartość chroniona prawem autorskim!! Dbamy o prawa: urzędów, instytucji, firm z nami współpracujących oraz własne. Potrzebujesz od nas informacji lub zdjęcia? Skontaktuj się redakcja@mieszkaniec.pl
Skip to content