Światła w tunelu nadal nie widać
Światełka w tunelu pod przejazdem kolejowym w Rembertowie nie widać. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta i znana mieszkańcom okolicy. Tunelu po prostu nadal nie ma. Widać za to opuszczone szlabany podczas stania w korkach przed torami w Rembertowie.
O sprawie pisaliśmy w styczniu 2022 r.
Wniosek o uzgodnienie realizacji budowy tunelu wpłynął do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) 23 lutego 2022 r. W złożonych dokumentach dopatrzono się braków formalnych, w związku z czym 15 marca br., do Prezydenta m.st. Warszawy, zostało wysłane wezwanie do uzupełnienia dokumentacji. Uzupełnienie wpłynęło do RDOŚ 27 kwietnia 2022 r., ale jak się okazało, w dokumentach nadal były braki. 9 maja 2022 r. kolejny raz wysłano do Prezydenta Stolicy wezwanie do uzupełnienia dokumentacji. Uzupełnienie wpłynęło do RDOŚ 20 czerwca 2022 r.
Powyższe informacje pojawiły się w oświadczeniu RDOŚ dzień przed planowanym happeningiem pod siedzibą Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie. 29 czerwca 2022 r. do RDOŚ przyjechali radni oraz wiceburmistrz Rembertowa, by walczyć o niezbędny dla dzielnicy tunel.
– Środowa wizyta w RDOŚ radnych Marcina Płonki, Izabeli Kowalskiej, burmistrza Aleksandra Lesińskiego, Kamila Starucha jako przedstawiciela Rembertowskiej Komisji Dialogu Społecznego oraz Edyty Kurowskiej jako przedstawicielki mieszkańców, to wyraz naszej DESPERACJI – czytamy na FB/Rembertów Bezpośrednio.
Jak wynika z informacji udostępnionej na FB/Rembertów Bezpośrednio – Hyde Park, RDOŚ ma świadomość powagi inwestycji i cały proces będzie przeprowadzany w pierwszych możliwych terminach.
Co dalej? Po analizie uzupełnionej dokumentacji, RDOŚ stwierdziła, że wszystko pod względem formalnym jest w porządku. Niestety to nie koniec „papierkowej” batalii. Teraz wszystko musi zaopiniować Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie oraz Mazowiecki Państwowy Wojewódzki Inspektorat Sanitarny. Jeżeli wspomniane instytucje uznają, że dokumentacja nie wymaga dalszych uzupełnień, RDOŚ wystąpi do Prezydenta Stolicy o zapewnienie udziału społeczeństwa w kwestii całego postępowania. Konsultacje mają dotyczyć wpływu na środowisko i przebiegu budowy inwestycji. Prezydent m.st. Warszawy musi wyznaczyć 30-dniowy termin, w którym mieszkańcy będą mogli złożyć uwagi i wnioski, które zostaną przekazane do RDOŚ. W kolejnym etapie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska odniesie się do wniosków i uwag.
Gdy ww. procesy zostaną ukończone, jest szansa, że dokumentację projektową uda się uzgodnić do końca roku 2022 r. Wtedy będzie można ogłosić przetarg i wyłonić wykonawcę. Biorąc pod uwagę proceduralne terminy, być może prace wykonawcze będzie można rozpocząć na początku 2024 r. i już za… 30 miesięcy pojawi się tunel. O ile nie będzie żadnych opóźnień, lub kolejnych uzupełnień do uzupełnień…
Mieszkańcy nadal stoją w korkach i zanosi się na to, że jeszcze kilka lat będą w nich tkwić oraz „podziwiać” opadające co kilka minut szlabany. A te zamykają się na przejeździe nawet do 300 razy dziennie. Przez dzielnicę przebiega międzynarodowa linia kolejowa, którą każdego dnia przejeżdżają pociągi towarowe, lokalne oraz dalekobieżne. /om/
Źródło: www.gov.pl/web/rdos-warszawa/tunel-drogowy-w-rembertowie, FB/Rembertów Bezpośrednio – Hyde Park, własne
Foto: OM/gazeta Mieszkaniec