Tymi autami nie wjedziesz do stolicy!
Czy w stolicy powstanie Strefa Czystego Transportu i jakie rejony obejmie? Od strony prawnej istnieje taka możliwość, ale kiedy dojdzie do realizacji pomysłu nie wiadomo. Warszawa dopiero pochyliła się nad tematem. Nie wszyscy jednak są zadowoleni z dotychczasowych propozycji Ratusza.
Strefa Czystego Transportu – Co to takiego?
Strefa Czystego Transportu to obszar, po którym swobodnie mogłyby się poruszać wyłącznie pojazdy spełniające określone normy emisji spalin EURO. Dla tych, które zanieczyszczają atmosferę w stopniu większym niż przewidują wspomniane normy, wjazd do Strefy Czystego Transportu byłby zakazany. Dotyczy to zarówno samochodów osobowych, jak i dostawczych, autobusów oraz innych środków transportu.
Celem wprowadzenia Strefy Czystego Transportu jest polepszenie jakości powietrza w stolicy. W dużych miastach, takich jak Warszawa, nawet 60-80% zanieczyszczeń pochodzi bowiem ze spalin wydobywających się z rur wydechowych. Dlatego aktywiści już od dawna apelują o wprowadzenie przepisów, dzięki którym problem byłby choć częściowo rozwiązany.
Podstawy prawne do stworzenia Strefy Czystego Transportu w stolicy istnieją. 20 grudnia 2021 roku Sejm przyjął nowelizację ustawy o elektromobilności, która daje miastom powyżej stu tysięcy mieszkańców możliwość wprowadzenia zakazu poruszania się autami, które nie spełniają norm emisji spalin EURO. Pozostaje już tylko wcielić taki zakaz w życie. Kiedy to się stanie? Nie wiadomo! Na razie Ratusz jest na etapie analiz, które byłyby podstawą do opracowania odpowiednich przepisów. Jednak według prognoz władz Miasta, projekt uchwały o wprowadzeniu Strefy Czystego Powietrza powinien zostać opracowany jeszcze w tym roku.
Jaka Strefa Czystego Transportu w Warszawie?
Strefa Czystego Transportu może obejmować zarówno fragment miasta, jak i cały jego obszar. Według ekologów powinna ona obejmować rejony, w których powietrze jest najbardziej zanieczyszczone. A im większa byłaby strefa, tym lepiej. Wstępna propozycja władz Miasta jest taka, by warszawska Strefa Czystego Transportu objęła Stare Miasto i Krakowskie Przedmieście z Nowym Światem.
Zaczniemy od wprowadzania autobusów tylko i wyłącznie bezemisyjnych w tej strefie, która otacza Starówkę i Trakt Królewski, która jest szersza niż dzisiejsza strefa objęta zakazem wjazdu. Chcielibyśmy również rozpocząć dyskusję na temat tego, jakie samochody, zwłaszcza ciężarówki, będą mieć wstęp do centrum miasta – powiedział Rafał Trzaskowski.
Pomysł ten nie wszystkim przypadł do gustu. Koronnym argumentem jego przeciwników jest to, że na proponowanym obszarze emisja spalin i tak jest niewielka, ponieważ ruch w tym rejonie jest stosunkowo mały – Starówka w ogóle wyłączona jest z ruchu dla przeciętnego warszawiaka. Utworzenie tu Strefy Czystego Transportu nie wpłynie więc znacząco na polepszenie jakości powietrza w stolicy.
To byłoby działanie pozorowane. Strefa czystego transportu powinna obejmować obszar z gęstą zabudową i intensywnym ruchem samochodowym, bo w takich miejscach jest największa kumulacja zanieczyszczeń – mówi radny Marek Szolc.
Gdzie więc miałaby powstać Strefa Czystego Transportu w Warszawie? Niektórzy wskazują na Śródmieście, gdzie zawsze jest duży ruch samochodowy. Inni proponują jeszcze Mokotów, Żoliborz, Ochotę, a nawet Pragę.
Co z autami mieszkańców?
Według działaczy na rzecz Strefy Czystego Transportu, ograniczenia ruchu powinny dotyczyć również mieszkańców stolicy. W praktyce dla części z nich oznaczałoby to konieczność zmiany auta na taki, który spełnia normy emisji spalin lub całkowitą rezygnację z samochodu.
Jakimi samochodami nie wjedziemy do Strefy Czystego Transportu?
Kolejnym zagadnieniem do rozważenia jest to, jakie auta nie mogłyby poruszać się po Strefie Czystego Transportu? W tej kwestii warszawscy radni chcą zdać się na głos ekspertów. Ci zaś sugerują, by początkowo nie wpuszczać samochodów silnikami benzynowymi poniżej normy Euro 4 i dieslami poniżej normy Euro 5. Dopiero po przetestowaniu tego ograniczenia można zastanowić się nad podniesieniem do Euro 5 czy 6.
Oznacza to, że po Strefie Czystego Transportu nie mogłyby się poruszać pojazdy na benzynę, które zostały wyprodukowane przed 2006 rokiem oraz auta z silnikami diesla, które wypuszczono na rynek przed rokiem 2011. W tych bowiem latach wydano normy Euro 4 i Euro 5./jn/