Węzeł Winnica – ważne miejsce na komunikacyjnej mapie Białołęki

Jest przetarg na koncepcję węzła Winnica, na którym ma się znaleźć pętla autobusowo-tramwajowa, a nad nią parking przesiadkowy P+R.

Węzeł będzie zwieńczeniem budowanej etapami trasy tramwajowej z Młocin do Winnicy. Zarząd Transportu Miejskiego 4 stycznia ogłosił przetarg na wykonanie jego koncepcji architektoniczno-budowlanej. W zakres zadania wchodzi też wykonanie karty informacyjnej oraz studium wykonalności, będzie również mikrostymulacja ruchu kołowego, tramwajowego i pieszego.

Koncepcja ma być wykonana w taki sposób, aby później węzeł mógł powstać w etapach. Pierwszy , jak czytamy w dokumentach przetargowych, to budowa pętli autobusowo-tramwajowej wraz z pełnym układem drogowo-torowym, infrastrukturą towarzyszącą oraz wszystkimi elementami obsługi pasażerskiej. W drugim planowany jest parking Parkuj i Jedź umiejscowiony nad pętlą.

Węzeł Winnica to dwie duże pętle. Tramwajowa ma mieć co najmniej cztery tory techniczno-postojowe. Do tego jeden, który będzie wykorzystywany na przykład do odstawienia zepsutego tramwaju. Dwa tory będą tak ułożone, aby tramwaj mógł przejechać dookoła pętli i w razie potrzeby zmienić tor na równoległy. Planowane są wspólne dla wszystkich linii przystanki dla wysiadających oraz wsiadających.

Pętla autobusowa będzie w formie placu postojowego bez obsługi pasażerskiej. 15 miejsc postojowych dla autobusów w tym 10 miejsc dla pojazdów 12-metrowych oraz 5 dla autobusów 18- metrowych. Miejsca mają być zaprojektowane w taki sposób, aby była możliwość swobodnego wjazdu i wyjazdu autobusów bez konieczności cofania. Przystanki dla wysiadających znajdą się przed placem postojowym. Będzie 8 miejsc do ładowania autobusów za pomocą pantografu z możliwością zabudowy ładowarek także przy kolejnych miejscach.

Przesiadki z autobusu do tramwaju (i odwrotnie) mają być wygodne, na zasadzie „drzwi w drzwi”, a wszystkie ciągi między przystankami i same przystanki zostaną zadaszone. Pomyślano też o miejscach na krótki postój czyli Kiss&Ride oraz stojakach na rowery.
Budowa linii tramwajowej do Winnicy trwa. Dopóki nie powstanie węzeł, tramwaje będą zawracać na wysokości ul. Dionizosa.

 

Grafika, foto: ZTM