Zwężenie do jednego pasa, wyznaczenie miejsc parkingowych, ścieżki rowerowe

Zwężenie do jednego pasa, wyznaczenie miejsc parkingowych, ścieżki rowerowe – wkrótce przebudowa „obwodnicy” Gocławia.

„Obwodnica” Gocławia to ciąg ulic: Meissnera – Abrahama – Umińskiego. Na niej są 24 przejścia dla pieszych. Wydaje się, że to dużo, jednak biorąc pod uwagę okoliczne zabudowania, czyli osiedla mieszkaniowe, pięć szkół podstawowych, przedszkola i liczne punkty usługowe, to niezbędna i tak naprawdę minimalna liczba „zebr”. Wszystkie one zostały poddane audytowi ZDM i wynik jest porażający – aż 21 z nich otrzymało najgorszy wynik z możliwych, czyli 0 lub 1, więc zostało zakwalifikowane do zmian.

Zarząd Dróg Miejskich poprawi bezpieczeństwo na przejściach w ramach większej inwestycji, jaką będzie przebudowa całej tzw. obwodnicy Gocławia. Planowane jest wybudowanie ścieżek rowerowych i utworzenie miejsc parkingowych.

Pod koniec wakacji ogłoszony został przetarg, w którym całą inwestycję podzielono na pięć części. Łącznie zgłosiło się 12 chętnych wykonawców do poszczególnych zadań. ZDM wymienia kolejno, że chodzi o:

– wytyczenie pasów rowerowych na obu jezdniach ul. Umińskiego, 

– wytyczenie pasów rowerowych na obu jezdniach ul. Meissnera wraz z wymianą nawierzchni, 

– budowa drogi dla rowerów na ul. Saskiej i ul. Egipskiej na odcinku od ul. Lizbońskiej do ul. Afrykańskiej, 

– budowa drogi dla rowerów na ul. Bora-Komorowskiego na odcinku od ul. Abrahama do ul. Fieldorfa,

– oraz przebudowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Bora-Komorowskiego, Egipskiej i Afrykańskiej. 

Zmiany wiążą się też z uporządkowaniem parkowania.

Obecnie przekrój w ciągu Meissnera – Abrahama – Umińskiego jest teoretycznie dwupasmowy, przy czym skrajny prawy pas jest niemal na całej długości wykorzystywany przez kierowców do parkowania. Taki stan rzeczy zostanie utrzymany, ale w uporządkowanej formie – pozwoli to na stworzenie wielu nowych miejsc parkingowych przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa w rejonie nieosygnalizowanych przejść dla pieszych – informuje Zarząd Dróg Miejskich.

Wiadomo już, że cały ciąg ulic będzie zwężony z dwóch pasów do jednego. Wszędzie, gdzie tylko to możliwe, na pasie, który teraz jest skrajnym prawym, zostaną wyznaczone równoległe miejsca postojowe.

Przewidujemy, że na jezdni ulicy Umińskiego będzie 125 miejsc dla samochodów, na Abrahama – 145, a na Meissnera – 125. Na ostatniej z tych ulic, przy okazji zmiany organizacji ruchu, przeprowadzimy również wymianę zniszczonej nawierzchni jezdni – wymieniają drogowcy i dodają, że jednopasmowy układ będzie również w rejonie przejść dla pieszych, co powinno znacznie poprawić bezpieczeństwo. Nie będzie już możliwości wyprzedzania na przejściach.

Zmiany nie obejmą skrzyżowań ul. Meissnera z Fieldorfa i Bora-Komorowskiego, które są wyposażone w sygnalizację świetlną. Układ pasów w rejonie skrzyżowań pozostanie taki sam – z dodatkowymi pasami służącymi do skrętu.

Na obu jezdniach „obwodnicy” zostaną wyznaczone jednokierunkowe pasy rowerowe. Podobnie jak miejsca parkingowe, to projekt z budżetu obywatelskiego. Obydwa pomysły mieszkańców  zebrały łącznie 1594 głosy.

Foto: ZDM